بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۴ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
زیست پالایشگاه
نشست خبری مدیرعامل شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس با خبرنگاران در محل این کارخانه برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۵۱۴۶
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، کیوان شیدانی در نشست خبری و در جمع خبرنگاران درخصوص شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس اظهار کرد: سال گذشته در ۸ مهرماه پذیره نویسی انجام شد و در ۲۰ آبان ماه افزایش سرمایه شرکت به ثبت رسید. منابع حاصل از پذیره نویسی که به میزان ۲ هزار میلیارد تومان بود، را برای سرمایه گذاری در زیست پالایشگاه کرمانشاه و زیست پالایشگاه باشت استفاده کردیم.

وی ادامه داد: در زمان پذیره نویسی شرکت، پیشرفت فیزیکی زیست پالایشگاه کرمانشاه ۹۰ درصد و زیست پالایشگاه باشت ۱۶ درصد بود. سرمایه گذاری‌هایی که تاکنون براین زیست پالایشگاه‌ها انجام شد از طریق محل آورده سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران و اندکی تسهیلات بانکی بود. 

مدیرعامل شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس افزود: با تزریق منابع مالی کار سرعت گرفت. کار زیست پالایشگاه کرمانشاه را تا پایان سال گذشته انجام دادیم. از اردیبهشت ماه وارد مرحله تست سرد شدیم. وقتی این تست مرحله به مرحله انجام شد، تا اواخر خردادماه همه نواقص مرحله به مرحله بررسی و انجام شد.

شیدانی در این باره توضیح داد: از تیرماه وارد تست گرم و تولید آزمایشی شدیم. این مرحله تا اوایل مردادماه طول کشید. در مرحله تولید آزمایشی حدود ۲۰۰ هزار لیتر بایواتانول با خلوص ۹۹.۹ اتانول سوختی و حدود ۲۰۰ تن کنجاله تخمیری خوراک دام تولید کردیم. این محصولات به عنوان اولین فروش کارخانه بایواتانول کرمانشاه وارد بازار شد.

وی بیان کرد: آمادگی این را داشتیم که از تیرماه وارد تولید تجاری شویم، اما به دلیل قطع برق این امکان فراهم نشد. سه روز در هفته قطع برق داشتیم. در روز‌های دیگر که برق وصل بود از ۶ بعد از ظهر تا ۱۲ شب محدودیت قطع برق انجام می‌شد. چون تولید ما پیوسته است ما امکان تولید مقطعی بودن را نداشتیم، عملا امکان تولید از ما سلب می‌شد و ما نتوانستیم تا ۱۵ شهریور تولید تجاری را آغاز کنیم. 

مدیرعامل "شگستر" خاطرنشان کرد: از ۱۵ شهریور با اتصال برق به صورت پیوسته تولید تجاری ما آغاز شد. همچنین، قرارداد‌های حق العمل کاری و تولید کارمزدی را در ابتدای کار داریم، این قرارداد‌ها به این صور ت است که ذرت را تحویل می‌گیریم و اتانول و کنجاله تخمیری تولید می‌شود و به مشتری تحویل می‌دهیم و حق‌العمل کاری را با قیمت مناسبی دریافت می‌کنیم. در حال حاضر تولید ما با ذرت حق‌العمل کاری از ۱۵ شهریور آغاز شده و تا ۶ ماه آینده براساس قرارداد‌های حق‌العمل کاری تولید خواهیم داشت. اما جدا از این قرارداد، ۵ هزار تن ذرت نیز خریداری کردیم و با توجه به پیش بینی افزایش ظرفیت، فرصت این را نیز داریم که در کنار قرارداد‌های حق العمل کاری، تولید اتانول با ذرت خودمان نیز داشته باشیم. 

شیدانی گفت: از ۱۵ شهریور با ظرفیت ۵۵ درصد کار را شروع کردیم و تا انتهای شهریور نیز تولید را با ظرفیت اسمی ۵۵ درصد خواهیم داشت. از مهرماه به بیش از ۶۰ درصد، آبان ۸۰ درصد خواهیم رسید و امیدوار هستیم تا آذر و دی ماه به ظرفیت اسمی برسیم. تاکنون کار‌ها خوب پیش رفته است. در این بین برای تکمیل پرسنل موردنیاز برنامه جذب نیروی انسانی در کرمانشاه تحت نظر سازمان مدیریت صنعتی آزمون برگزار کردیم.

وی افزود: ما اولین زیست پالایشگاه در کشور هستیم و در گذشته این تجربه در کشور وجود نداشته است. ما برای اولین بار بسیاری از موارد را تجربه کردیم و از تجربه دیگران نیز نمی‌توانستیم استفاده کنیم. دیگر اینکه باتوجه به شرایط پیش آمده، مسائل سیاسی و جنگ غزه، تامین کننده دانش فنی و لایسنسور اروپایی حاضر نشد که سوپروایزر برای راه اندازی به کشور بفرستد. ما بدون حضور سوپروایزر اروپایی توانستیم که بهره برداری را انجام دهیم و الان در شرایط مناسبی هستیم.

وی درخصوص زیست پالایشگاه باشت بیان کرد: این زیست پالایشگاه به دلیل کمبود منابع مالی و عدم تامین منابع مالی یک سال و نیم متوقف بود. در شرایط گذشته تمرکز منابع مالی و تزریق بودجه برای زیست پالایشگاه کرمانشاه بود. اما زمانی که وارد بورس شدیم و توانستیم به عنوان اولین شرکت سهامی عام پروژه از مکانیزم تامین منابع مالی استفاده کنیم از اواخر آذرماه فعالیت زیست پالایشگاه باشت شروع شد. در حال حاضر پیشرفت فیزیکی زیست پالایشگاه باشت ۳۰ درصد است. بسیاری از تجهیزات را سفارش گذاری کردیم که تا پایان سال وارد سایت می‌شوند. تا پایان سال نیز این زیست پالایشگاه به ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی می‌رسد. 

وی درخصوص صادرات محصول خاطرنشان کرد: قطعا محصولات ما صادر خواهند شد. همه طرف‌های تجاری داخلی و خارجی منتظر بودند که ما به تولید برسیم و نمونه خروجی از زیست پالایشگاه را به آن‌ها ارسال کنیم. یکی از دلایلی که ما به سمت قرارداد‌های حق العمل کاری رفتیم، این بود که کارخانه در شرایط آرام و بستر مطمئنی حرکت کند. از زمانی که تولید تجاری ما آغاز شد نمونه محصول را به پالایشگاه‌های داخلی و خارجی ارسال کردیم. پالایشگاه‌های عراق و امارات استقبال کردند. از هفته آینده برنامه بازدید نفرات فنی دو پالایشگاه منطقه را در دستور کار داریم. نکته این است که بسیاری از پالایشگاه‌های عراق و کشور‌های منطقه اکتان افزا نیاز دارند. در ۹۰ کشور دنیا از بایواتانول سوختی به عنوان اکتان افزای پاک استفاده می‌شود. منطقه خاورمیانه نسبت به این موضوع عقب‌تر است. امارات، عربستان، عمان و بحرین بایواتانول را وارد می‌کند. برای وارد کردن بایواتانول به مقادیر بالا دو مقصد آمریکای شمالی و آمریکایی جنوبی وجود دارد. فاصله خاورمیانه با این مقاصد بسیار زیاد است؛ بنابراین اگر مقصد مطمئن نزدیک در خاورمیانه داشته باشیم به صرفه است.

شیدانی اداماه داد: در کشور ایران با توجه به جمعیت ۸۵ میلیون نفری، گردش غلات بسیار بالاست. پتانسیل خوبی در کشور برای توسعه این زیست پالایشگاه هم به واسطه مصرف داخل و هم برای صادرات به کشور‌های منطقه وجود دارد. 

مدیرعامل شرکت گسترش سوخت سبز زاگرس درخصوص تاثیر بازار بر نماد "شگستر" گفت: روند عمومی بازار بر سهم "شگستر" از تحلیل تکنیکال و فاندامنتال شرکت‌ها تاثیر بیشتری داشته است. روندعمومی بازار بسیاری مواقع سهام را جابجا می‌کند. "شگستر" نیز این ماجرا مستثنی نیست، اما از نظر بنیادی وقتی شرکتی به بهره برداری می‌رسد، ارزش تولیدی را نصیب سهامداران می‌کند. فرایند رو به رشد و افزایش محصول، افزایش درآمد عملیاتی، پیشرفت پروژه باشت ارزش آفرین است. ارزش ذاتی این شرکت روز به روز در حال افزایش است.

مدیرعامل "شگستر" با اشاره به زیست پالایشگاه باشت گفت: زیست پالایشگاه باشت مشابه زیست پالایشگاه کرمانشاه است. در حوزه صادرات به کشور‌های حوزه خلیج فارس و عراق و از نظر دسترسی به دو پالاشگاه شیراز و آبادان فاصله مناسبی دارد. همچنین، از اصلی‌ترین بندر ورود غلات ایران یعنی بندر امام ۳ ساعت فاصله دارد، موقعیت ژئوپلتیکی خوبی دارد. طبق برنامه تا پایان سال به پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصد می‌رسد و در ابتدای سال ۱۴۰۵ شاهد بهره برداری از زیست پالایشگاه باشت خواهیم بود. با زیست پالایشگاه باشت ظرفیت تولید زیست پالایشگاه کرمانشاه از ۲۰۰ هزار لیتر به ۴۰۰ هزار لیتر یا از ۶۶ میلیون لیتر بایواتانول سوختی در سال به بیش از ۱۲۰ میلیون لیتر بایواتانول سوختی افزایش می‌یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.