بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۶ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۴۵
تاثیرات طوفان فرانسیس بر بازار جهانی نفت؛

صعود قیمت نفت در آستانه تصمیم‌گیری فدرال رزور

صعود قیمت نفت در آستانه تصمیم‌گیری فدرال رزور
کد خبر : ۲۸۵۲۸۳
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز، به نقل از اینوستینگ؛ قیمت نفت پیش از تصمیم فدرال رزرو افزایش یافت روز دوشنبه، قیمت نفت به دلیل اختلالات مداوم در زیرساخت‌های نفتی خلیج مکزیک ایالات متحده و در حالی که نگرانی‌های تقاضا همچنان ادامه داشت، کمی افزایش یافت. 


این اتفاق در پی انتشار داده‌های جدید اقتصادی از چین رخ داد و در عین حال سرمایه‌گذاران در انتظار کاهش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو در این هفته بودند. قیمت معاملات آتی نفت برنت برای تحویل در نوامبر با ۴۶ سنت (معادل ۰.۶۴ درصد) افزایش به ۷۲.۰۷ دلار در هر بشکه رسید. معاملات آتی نفت خام آمریکا برای تحویل در اکتبر نیز با ۵۲ سنت (معادل ۰.۷۶ درصد) افزایش به ۶۹.۱۷ دلار رسید.

تحلیلگران معتقدند که بازار تا زمان اعلام تصمیم فدرال رزرو در روز چهارشنبه در وضعیت احتیاطی باقی خواهد ماند.

 پریانکا ساچدوا، تحلیلگر شرکت فیلیپ نوا، اعلام کرد که نگرانی‌هایی همچنان در مورد عرضه نفت وجود دارد، چرا که برخی ظرفیت‌های تولیدی در خلیج مکزیک همچنان غیرفعال است. بر اساس ابزار "CME FedWatch" که معاملات آتی نرخ بهره فدرال را دنبال می‌کند، معامله‌گران به طور فزاینده‌ای بر روی کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره به جای ۲۵ واحدی شرط‌بندی می‌کنند. 


کلوین وونگ، تحلیلگر OANDA، اعلام کرد: کاهش نرخ بهره معمولاً هزینه وام‌گیری را کاهش می‌دهد، که می‌تواند به رونق فعالیت‌های اقتصادی و افزایش تقاضا برای نفت منجر شود. با این حال، کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره می‌تواند نشانه‌ای از ضعف در اقتصاد آمریکا باشد که نگرانی‌ها را در مورد تقاضای نفت افزایش می‌دهد. 
 اوله هانسن، تحلیلگر بانک ساکسو، نیز اظهار کرد که احتمالاً فعالیت بازار تا زمان اعلام نتیجه نشست فدرال رزرو کم خواهد بود و افزود که نتیجه این نشست به نوعی مانند پرتاب سکه بین کاهش ۲۵ و ۵۰ واحدی است.


تأثیر طوفان فرانسیس بر تولید نفت و گاز


پس از وقوع طوفان فرانسیس، نزدیک به یک پنجم تولید نفت خام و ۲۸ درصد تولید گاز طبیعی در خلیج مکزیک همچنان متوقف مانده است. داده‌های ضعیف اقتصادی چین که آخر هفته منتشر شد، احساسات بازار را تضعیف کرد. چشم‌انداز رشد اقتصادی طولانی‌مدت و کند این کشور که دومین اقتصاد بزرگ جهان محسوب می‌شود، نگرانی‌هایی را درباره تقاضای نفت ایجاد کرده است.
 استراتژیست بازار IG، یاپ جون رونگ، در ایمیلی اعلام کرد که این داده‌ها به تشدید شک و تردید‌ها درباره آینده تقاضای نفت دامن زده است. رشد تولیدات صنعتی چین، به عنوان بزرگ‌ترین واردکننده نفت در جهان، در ماه آگوست به پایین‌ترین سطح پنج ماه گذشته رسید. در همین حال، فروش خرده‌فروشی و قیمت خانه‌های جدید نیز بیشتر کاهش یافته‌اند. 


همچنین، تولید پالایشگاه‌های نفت چین برای پنجمین ماه متوالی کاهش یافت؛ دلیل این کاهش، تقاضای ضعیف برای سوخت و کاهش حاشیه سود صادرات بوده است.

هرچند نفت برنت و WTI هفته گذشته حدود ۱ درصد افزایش داشتند، اما همچنان به طور قابل توجهی پایین‌تر از میانگین قیمت‌های ماه آگوست خود قرار دارند. این کاهش قیمت که در اوایل این ماه تا حدی به دلیل نگرانی‌های مربوط به تقاضا رخ داد، بازار را تحت فشار قرار داده است.

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.