احداث بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی
به گزارش بورس نیوز، رسالت اصلی این شرکت حمل و نقل مواد فله است و در کنار آن، نسبت به تقویت زیرساختها و سرمایهگذاری در ایجاد پایانه تخصصی مکانیزه مواد معدنی، اسکله تخلیه و بارگیری مواد معدنی، زیر ساختهای جادهای، ریلی و دریایی نیز فعالیت میکند. با توجه به سرعت پیشرفت پروژههای شرکت هیمکو، طی چند سال آینده سرمایهگذاری در خرید واگن، تجهیز و تاسیسات حمل و نقل ریلی، جادهی، بندری و دریایی و همچنین احداث اسکله و پایانه مکانیزه تخصصی صادرات و واردات مواد معدنی و محصولات فولادی به بهرهبرداری خواهد رسید.
تاسیس شرکتی همچون هیمکو برای سهامدارانش از این حیث حائز اهمیت است که ضمن کاهش هزینه حمل و نقل، با درآمدزایی بخشی از این هزینه را پوشش میدهد و هزینه انجام شده سهامداران در قالب درآمد مجددا به شرکت باز میگردد و به نوعی، این اقدام یک بازی دو سر برد برای سهامداران عمده آن همچون شرکت سرمایه گذاری توسعه معادن و فلزات به شمار میرود.
با توجه به این که حمل و نقل جادهای و ریلی بیشترین سهم را در جابجایی بار فله در جهان دارند و این موضوع در ایران نیز صدق میکند، بخش عمدهای از سرمایه گذاریهای شرکت به این بخش اختصاص یافته است.
علاوه بر این، بزرگترین اسکله بارگیری مواد فله معدنی به صورت مکانیزه توسط شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا در بندر شهید رجایی کلید خورده و تا مرداد ماه سال ۱۴۰۳ بیش از ۱۱ درصد پشرفت فیزیکی داشته است.
قرارگیری این ترمینال مواد معدنی که دارای یارد ریلی است در مجاورت یکی از مهمترین مراکز جذب و تولید بار کشور یعنی بندر شهید رجایی، ضرورت و پتانسیل بالایی جهت توسعه ریلی هیمکو ایجاد میکند. دسترسی ریلی و جادهای به معادن بزرگ کشور، امکان استفاده از اسکلههای موجود و بهرهبرداری زودهنگام از پایانه، قابلیت توسعه و حذف آلایندههای محیط زیست از جمله مزیتهای این طرح بهشمار میرود.
ظرفیتهای موجود در بخش لجستیک و حمل و نقل صنعت و توانمندی بالای شرکت مدیریت بینالمللی همراه جاده ریل دریا (هیمکو) قابل توجه است و انتظار میرود با راهاندازی طرحهای در دست اجرا بتواند نقش مهم و موثری در حل یکی از مهمترین چالشهای صنعت فولاد ایفا کند.