بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۳۰
پیش بینی روند معاملات تا پایان هفته/دورنمای بازار سرمایه منفی است؟

اکسیری برای رشد یا نوش دارویی پس از مرگ سهراب؟

اکسیری برای رشد یا نوش دارویی پس از مرگ سهراب؟
به همان انگیزه‌ای که دامنه نوسان محدود شد، به همان انگیزه نیز نباید افزایش می‌یافت. زمانی که یک اقدام بر مبنای یک منطق صورت می‌گیرد، این منطق نباید به طور مداوم و در دوره‌های کوتاه مدت تغییر یابد. تغییرات کوتاه مدت و نواسانات بسیار در نوع تصمیم گیری، به شرایط بورس و انگیزه سرمایه گذار لطمه شدیدی خواهند زد؛ این نوسانات در دوره‌های پیشین نیز وجود داشته و تجربه شده و بنابراین تکرار نوسانات در تصمیم گیری و آزمون و خطا جای تعجب دارد!
کد خبر : ۲۸۶۳۹۲
نویسنده :
زهرا منصور

مهدی افشاراعلم، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: پس از حدود پنج سال صدور وعده‌های مختلف و در عین حال عملکرد‌های متضاد با وعده‌های مطرح شده، به نظر نمی‌رسد شرایط فعلی بازار سرمایه توسط گفتاردرمانی، بهبود یابد.

وی عنوان کرد: آنچه در حال حاضر برای بازار سرمایه حکم کیمیا را دارد، عملکرد و اتفاقات عملیاتی است. کاهش نرخ بهره، خروج خودروسازی از قیمت گذاری دستوری، مهیا شدن شرایط برای بسته‌های حمایتی و تزریق این سرمایه به بازار، از جمله مواردی هستند که باید نشانه‌های عملیاتی شدن آن‌ها در دید سرمایه گذاران قرار بگیرد.

 

با وجود ریسک بزرگ ناامنی هیچ مسکنی قادر به درمان وضعیت نخواهد بود

 

افشاراعلم افزود: مواردی که در پنج سال اخیر وعده داده شد، اما عملیاتی نشد، در حافظه کارشناسان و سرمایه گذارن فعال در جامعه باقی مانده است. در حال حاضر با توجه به ریسک‌های فراوان، انگیزه‌های ورود به بازار سرمایه از بین رفته و با وجود ریسک بزرگ ناامنی هیچ مسکنی قادر به درمان وضعیت نخواهد بود.

وی یادآور شد: به همان انگیزه‌ای که دامنه نوسان محدود شد، به همان انگیزه نیز نباید افزایش می‌یافت. زمانی که یک اقدام بر مبنای یک منطق صورت می‌گیرد، این منطق نباید به طور مداوم و در دوره‌های کوتاه مدت تغییر یابد. تغییرات کوتاه مدت و نواسانات بسیار در نوع تصمیم گیری، به شرایط بورس و انگیزه سرمایه گذار لطمه شدیدی خواهند زد؛ این نوسانات در دوره‌های پیشین نیز وجود داشته و تجربه شده و بنابراین تکرار نوسانات در تصمیم گیری و آزمون و خطا جای تعجب دارد!

کارشناس بازار سرمایه گفت: دلیل و منطق اعمال محدودیت بر دامنه نوسان، همچنان در بازار مرتفع نشده و ناامنی در فضای ذهنی سرمایه گذاران کماکان وجود دارد؛ بنابراین به دلیل مرتفع نشدن این مسائل، دلیلی برای بازگشایی دامنه نوسان وجود ندارد.

افشاراعلم اشاره کرد: فرض کنید به یک سرمایه گذار فعال در بازار سرمایه، ۱ همت تسهیلات داده شود؛ این سرمایه گذار قطعا این مبلغ را وارد بازار نخواهد کرد، مگر اینکه این مبلغ به شرط ورود به بازار سرمایه به او اعطا شود و این شرط‌گذاری، حائز اهمیت بسیار است. افزایش حد نصاب سرمایه گذاری صندوق‌های درآمد ثابت به ۱۵ درصد، منجر به هیچ اتفاق مثبتی نخواهد شد؛ مگر اینکه حداقلی نیز در نظر گرفته شود که به معنای خرج سرمایه در سهام و ایجاد انگیزه برای گردش سرمایه در بورس باشد.

وی اظهار داشت: در حال حاضر هیچ گونه خبر مثبتی که منتج به دگرگونی فضای بازار سرمایه شود، به چشم نمی‌خورد و تا پایان هفته نمی‌توان در انتظار تغییری خاص در روند معاملات بود چراکه دورنمای اخبار و اطلاعات موجود در بازار، دورنمای خوشی نیست.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تداوم حاکمیت ابهام در بازار سرمایه با نقاب کاهش عرضه‌ها
ایجاد تعادل در بازار نیازمند کدام عوامل است؟

تداوم حاکمیت ابهام در بازار سرمایه با نقاب کاهش عرضه‌ها

عوامل اصلی تعیین کننده مسیر بازار سرمایه امروز
ارزیابی تأثیر رشد دلار نیما بر صنایع بورسی؛

عوامل اصلی تعیین کننده مسیر بازار سرمایه امروز

اثر دوگانه بازگشایی دامنه نوسان/مخابره پالس‌های وحشت به بازار سرمایه
مرور دو اثر اصلی طولانی شدن محدودیت دامنه نوسان؛

اثر دوگانه بازگشایی دامنه نوسان/مخابره پالس‌های وحشت به بازار سرمایه

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.