بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۰۸:۵۳
جلسه حمایتی صبح شنبه در صعود بازار سرمایه سهمی داشت؟
اساسا حمایت از بازار سرمایه از طریق برگزاری جلسات حمایتی و الزام برخی از حقوقی‌ها به خرید و یا نفروختن، محکوم به شکست است و هرچند ممکن است تاثیرات مثبت مقطعی را ایجاد کند اما تاثیرات منفی متعاقب آن به مراتب سنگین‌تر از حالت پیش از اینگونه حمایت‌ها خواهد بود. درصورت کاهش تنش‌ها، بدون نیاز به تصمیم خاصی از سوی سازمان و دولت بازار راه خود را پیدا خواهد کرد.خوشبینی اهالی بازار سرمایه نسبت به برداشت جمهوری اسلامی از حمله اسرائیل باعث صعود بازار روز گذشته بود.
کد خبر : ۲۸۶۶۵۵
نویسنده :
زهرا منصور

حمید کوشکی، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس‌نیوز بیان کرد: ریسکی که در حال حاضر بر بازار سرمایه سایه افکنده، مربوط به موضوعات اقتصادی نیست؛ بنابراین کاهش این ریسک‌ها به نفع بازار، در توان تصمیم گیری‌های مجموعه دولت یا سازمان بورس قرار ندارد. آنچه طی چندین ماه گذشته بازار سرمایه و سایر بازار‌ها را تحت تاثیر خود قرار داده، موضوعات مربوط به ریسک سیاسی است که تصمیم گیری درخصوص موضوعات سیاسی خارج از توان سازمان بورس و حتی دولت قرار دارد، بنابراین تا زمانی که این ریسک‌ها به سمت کاهش نروند، وضعیت بازار به صورتی نیست که جلسه سازمان بورس و ناشران بزرگ بازار درخصوص حمایت از بورس کارساز باشد.

وی افزود: اساسا حمایت از بازار سرمایه از طریق برگزاری چنین جلساتی و الزام برخی از حقوقی‌ها به خرید و یا نفروختن، محکوم به شکست است و هرچند ممکن است تاثیرات مثبت مقطعی را ایجاد کند، اما تاثیرات منفی متعاقب آن به مراتب سنگین‌تر از حالت پیش از اینگونه حمایت‌ها خواهد بود. درصورت کاهش تنش‌ها، بدون نیاز به تصمیم خاصی از سوی سازمان و دولت بازار راه خود را پیدا خواهد کرد.

کارشناس بازار سرمایه گفت: ابتدا باید بررسی کرد که آیا روند منفی بازار سرمایه طبیعی است یا خیر. این تصور وجود دارد که منفی روز‌های گذشته نباید رخ می‌داده و بازار باید روند صعودی را در پیش می‌گرفت و نهاد ناظر در این موضوع نظارتی نداشته است. هر چند عملکرد سازمان بورس در مخصوصاً در یکی دو سال گذشته به شدت نگران کننده بوده، اما وقتی سطح تنش در منطقه خاورمیانه به حد چشمگیری بالا باشد، بازار سرمایه نیز نمی‌تواند وضعیت امیدبخشی را ایجاد کند و بنابراین واکنش آن به اوضاع طبیعی بوده است.

کوشکی اشاره کرد: خوشبینی اهالی بازار سرمایه نسبت به برداشت جمهوری اسلامی از حمله اسرائیل باعث صعود بازار روز گذشته بود.

وی درخصوص اقدامات سازمان بورس افزود: در بعضی از مواقع سازمان بورس از طریق برخی اقدامات همچون محدودیت دامنه نوسان زنگ خطر‌هایی را به صدا در می‌آورد و خود بر افزایش سطح تنش در بازار اثرگذار است. باید به اصول و قواعد بازار احترام بگذاریم و تعیین قیمت‌های عادلانه را به مکانیسم عرضه و تقاضا بسپاریم. افزایش ریسک سبب کاهش ارزش و کاهش ریسک سبب افزایش ارزش خواهد شد و ضروری است در این مکانیزم با محدود کردن بازار دخالت نشود چراکه این نوع تصمیمات یکی از بزرگترین اصل‌های بازار که نقدشوندگی است را زیر سوال می‌برد و ریسک نقدشوندگی که متولی آن سازمان بورس است به سایر ریسک‌ها اضافه می‌شود.

کوشکی بیان کرد: هفته جاری در بازار سرمایه کاملا تحت تاثیر اخبار روز‌های آتی خواهد بود. درصورتی که ایران موضع گیری سختی نسبت به حمله بامداد شنبه داشته باشد، روند منفی بازار باز خواهد گشت، اما اگر موضع‌های متعادل تداوم یابند، پیش بینی می‌شود که تا پایان هفته وضعیت مثبتی را شاهد باشیم.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تکرار چرخه ناکارآمد اقتصاد در بودجه ۱۴۰۴؟
زیر سایه سنگین عدم اطمینان به ثبات شرایط؛

تکرار چرخه ناکارآمد اقتصاد در بودجه ۱۴۰۴؟

بازار سرمایه در هفته جاری چه روندی خواهد داشت؟
کاهش ریسک مورد ارزیابی معامله‌گران؛

بازار سرمایه در هفته جاری چه روندی خواهد داشت؟

موضوعی که می‌تواند یکی از چالش‌های جدی بورس باشد
واکنش سرد بازار سرمایه به بودجه ۱۴۰۴ در این روز‌های پر تنش؛

موضوعی که می‌تواند یکی از چالش‌های جدی بورس باشد

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.