بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۵:۱۱
بررسی گزارشات نیم سال اول گروه فلزات اساسی

فاجعه در فسرب/ عملکرد بسیار ضعیف ذوب، فروسیل و فخوز

فاجعه در فسرب/ عملکرد بسیار ضعیف ذوب، فروسیل و فخوز
قصد داریم در مقالاتی عملکرد شرکت‌ها را در ۶ ماهه نخست سال بررسی کرده و مقایسه کنیم و برای این کار از گروه فلزات اساسی آغاز می‌کنیم. به طور کلی اوضاع در این گروه چندان جالب نیست و در مقایسه شرکت‌ها در ۶ ماهه امسال نسبت به سال گذشته شاهد افت‌های بعضا بسیار شدید هستیم.
کد خبر : ۲۸۶۶۷۳

به گزارش بورس‌نیوز، کاهش حاشیه سود شرکت‌ها به دلیل مشکلات سیاست انقباضی نامتعارف و غیراصولی بانک مرکزی دلیل اصلی این افت است. دلیل دیگر قطع برق صنایع در تابستان و کاهش سطح تولید در شرکت‌ها است. ولی نشانه‌های سو مدیریت هم در برخی شرکت‌ها بسیار واضح است و افت‌های شدید در سودآوری فقط به دلیل سیاست‌های دولت و مشکلات تامین انرژی نیست.

برای بررسی عملکرد شرکت‌ها ۳ مقایسه انجام داده‌اایم:

۱- تابستان ۱۴۰۳ نسبت به بهار ۱۴۰۳ (مقایسه فصل با فصل قبلی)

۲- تابستان ۱۴۰۳ به تابستان ۱۴۰۲ (مقایسه با فصل مشابه سال قبل)

۳- نیم سال اول ۱۴۰۳ نسبت به نیم سال اول ۱۴۰۲

 

تابستان ۱۴۰۳ نسبت به بهار ۱۴۰۳

 

فاجعه در فسرب/ عملکرد بسیار ضعیف ذوب، فروسیل و فخوز (منتشر نشود)

 

در شرکت‌های فرآور و فسوژ و فسازان شاهد عملکرد بسیار خوبی در تابستان بودیم، فنورد، کیمیا، فپنتا، فخاس، فروس هم عملرد مثبتی را ثبت کردند. در مقابل عملکرد فروس فاجعه آمیز بوده، در فخوز، فروسیل، کاوه، فولاژ، ارفع، فصبا، زنگان، فسبزوار، فغدیر، فجهان، فجر، فافزا هم عملکرد بسیار بدی در تابستان ثبت کردند. فسرب در بهار هم زیان ده بوده، ولی در تابستان بیش از ۶ برابر بهار زیان ساخته است. فخوز هم از سوددهی در بهار به زیان در تابستان رسیده است.

 

فاجعه در فسرب/ عملکرد بسیار ضعیف ذوب، فروسیل و فخوز (منتشر نشود)

 

مقایسه تابستان ۱۴۰۳ با تابستان ۱۴۰۲

 

اوضاع شرکت‌ها در مقایسه تابستان امسال با سال گذشته بدتر هم می‌شود. ۲۴ شرکت از ۳۴ شرکت گروه فلزات اساسی در تابستان امسال ضعیف‌تر از سال گذشته عمل کرده اند. همچنان فسرب در قعر جدول استاده است و از سود به زیان رسیده است. سپس ذوب آهن اصفهان عملکرد بسیار بدی را از خود به جا گذاشته است و ۵ برابر بیش از سال گذشته زیان ساخته است! شرکت از زیان ۳۷۰ میلیاردی به زیان ۲.۲ همتی رسیده است.

همچنان فخوز، فروسیل، کاوه، فولاژ، فروس و ... عملکرد بسیار بدی داشتند. نیمی از شرکت‌ها افت بیش از ۵۰ درصد را ثبت کرده اند. در مقابل کیمیا، فزرین، فباهنر، بسیار بهتر از سال گذشته عمل کرده اند، فسوژ و فافق هم خوب کار کرده اند و کارنامه مثبتی را برجا گذاشته‌اند.

مقایسه نیم سال اول ۱۴۰۳ با نیم سال اول ۱۴۰۲

 

فاجعه در فسرب/ عملکرد بسیار ضعیف ذوب، فروسیل و فخوز (منتشر نشود)

 

همچنان در مقایسه نیم سال اول امسال با نیم سال اول سال قبل فسرب در قعر جدول ایستاده است. شرکت سود جزئی ۷ میلیاردی در سال گذشته داشته است که به زیان ۷۹ میلیاردی رسیده است. ذوب آهن هم از زیان ۴۸۰ میلیاردی به زیان ۴.۲ همتی رسیده که دلیل افت‌های پیاپی سهم را مشخص می‌کند. فروسیل، فروس، فرآور کاوه، فرود و. همگی افت شدید در سودآوری را ثبت کرده اند و در مجموع ۲۲ شرکت از ۳۴ شرکت ضعیف‌تر از سال گذشته عمل کرده اند.

در مقابل فزرین عملکرد درخشانی داشته و ۱۸ برابر سود بیشتری کسب کرده است. کیمیا، فباهنر، فافق و فپنتا هم بسیار خوب عمل کرده اند.

فولاد و فملی چه کرده‌اند؟

اکنون فولاد و فملی به عنوان بزرگان گروه و همچنین بزرگان بورس ایران را بررسی میکنیم. فولاد در نیمه نخست سال ۱۴.۷% بهتر از سال پیش عمل کرده است و از سود ۴۹ همتی به سود ۵۶ همتی رسیده است. ولی فملی رشد چندانی نکرده و مشابه سال قبل کار کرده است. در مقایسه تابستان امسال با سال گذشته نیز فولاد بهتر از فملی کار کرده است. در فولاد شاهد رشد ۲۱ درصدی سود خالص و در فملی شاهد افت ۶.۵ درصدی سود هستیم. در مقایسه بهار و تابستان هم فولاد کارنامه بهتری ثبت کرده است و در تابستان شاهد رشد ۱۱ درصدی سود خالص شرکت بوده ایم و در فملی هم رشد ۶ درصدی سود ثبت شده است.

 

فرید عباسی کارشناس بازار سرمایه

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
با تشکر از شما وکارشناس محترم لطفن برای صنایع دیگر ای تحلیل انجام شود
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.