بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰

دلایل عدم توزیع روغن‌های تولیدی در شبکه توزیع چیست؟

دلایل عدم توزیع روغن‌های تولیدی در شبکه توزیع چیست؟
با خروج یک سرمایه گذار خارجی از بازار تولید و تأمین بازار روغن خوراکی و ضعف عملکرد مسئولان متولی امر، در کمتر از یک هفته شاهد قفسه‌های خالی روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای وخرده فروشی‌ها شدیم.
کد خبر : ۲۸۹۱۳۷
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، در این ایام اخبار مربوط به خروج یک سرمایه‌گذار خارجی از بازار سرمایه ایران به گوش می‌رسد. این شرکت که در زمینه تولید و تأمین روغن خوراکی فعالیت می‌کرد، در بیانیه‌ای در تاریخ ۱۲ دی ۱۴۰۳ اعلام کرد که توقف فعالیت صافولا در ایران به‌منظور «خروج به‌موقع از بازارهای غیر اصلی» انجام شده است. این گروه پیش از این نیز در سال ۲۰۲۳ از سرمایه‌گذاری‌های خود در کشورهای مراکش و عراق انصراف و سهام خود را واگذار کرده بود.

در حالی که برخی این اقدام هلدینگ عربستانی را به بازگشت ترامپ و افزایش فشارهای منطقه‌ای مرتبط می‌دانند، واقعیت این است که صافولا به دلیل ضررهای مالی و نیاز به نقدینگی، شروع به فروش تمام دارایی‌های خود در خارج از کشور کرده و در نظر دارد «سبد تجاری» خود را تغییر دهد.

با وجود اینکه سهام واگذار شده و زیرساخت‌ها همچنان فعال باقی مانده‌اند، خبر تغییر سهام دار منجر به ایجاد جو روانی و نگرانی در میان مردم شده است. به‌طوری که هفته گذشته افراد به خرید چند بطری و حلب روغن مایع و نیمه جامد پرداخته‌اند و تاکسی‌های آنلاین نیز به شدت در حال خدمات‌دهی به خانوارها بودند که تنها خرید روغن را انجام می‌دادند. این رفتار ناشی از نگرانی خانواده‌ها برای تأمین مایحتاج روزانه خود، به ویژه برای فرزندانشان است.

ضعف عملکرد مسئولان متولی از جمله وزارت جهاد کشاورزی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و اتاق اصناف باعث شده که در کمتر از یک هفته شاهد قفسه‌های خالی روغن در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و خرده‌فروشی‌ها باشیم. اگر دو هفته پیش حلب‌های روغن در راهروهای فروشگاه‌ها به وفور دیده می‌شد و نشانه از ماندگاری طولانی آن‌ها در قفسه‌ها بود، امروز تنها لک‌های روغن در قفسه‌ها باقی مانده و نگرانی از آینده‌ای نه چندان دور که احتمال افزایش قیمت این کالای مصرفی می‌رود، در بین مردم احساس می‌شود.

وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرده است که این وزارتخانه مسئول تأمین و تولید روغن از طریق تخصیص ارز و ثبت سفارشات است که این فرایند به‌طور منظم در حال انجام است. اکبر فتحی، معاون وزارت جهاد کشاورزی و دبیر ستاد هماهنگی امنیت غذایی تأکید کرد که هیچ زیرساختی از کشور خارج نشده و همه ظرفیت‌ها در داخل به قوت خود باقی است و هیچ مشکلی در تأمین روغن داخلی وجود ندارد.

بر اساس گفته‌های معاون وزیر جهاد کشاورزی، با توجه به سرمایه‌گذاری‌های خوبی که در زمینه روغن و روغن‌کشی صورت گرفته و همچنین واردات کافی انجام‌شده، هیچ مشکلی در بازار نیست و ثبت سفارش‌ها بدون مانع ادامه دارد. فتحی همچنین به ذخایر استراتژیک اشاره کرد و گفت که ذخایر داخلی به اندازه کافی موجود است.

سالانه ۳۰۰ هزار تن روغن توسط شرکت بازرگانی دولتی برای تأمین ذخایر استراتژیک کشور خریداری می‌شود و این روند در سال جاری نیز انجام شده است. دبیر ستاد هماهنگی امنیت غذایی در خصوص احتمال سودجویی برخی از تولیدکنندگان یادآور شد که پس از افزایش قیمت روغن به دلیل بالا رفتن قیمت جهانی، برخی تولیدکنندگان یا واردکنندگان محصول خود را به بازار عرضه نکردند و برخی اتحادیه‌ها از کمبود و افزایش قیمت‌ها سخن گفتند، در حالی که مشکلی در تأمین وجود نداشت و این مسأله پس از اعلام رسمی نرخ توسط ستاد تنظیم بازار حل شد.

با وجود اظهارات این مسئول دولتی، خرده‌فروشی‌های سطح شهر گزارش داده‌اند که تولیدکنندگان سهم خود را کاهش داده‌اند و هزینه‌های حمل و نقل و دستمزد کارگران برای آن‌ها صرفه اقتصادی ندارد. به نظر می‌رسد در چنین فضایی، عدم توانمندی نهادهای نظارتی در مدیریت به‌موقع بازار کالاهای اساسی، دوباره منجر به توزیع قطره‌چکانی کالاهایی مانند کره حیوانی و خامه خواهد شد.

از سوی دیگر، در حالی که نیاز کشور به انواع روغن خوراکی بین ۱.۵ تا ۱.۶ میلیون تن است، بنا بر ادعای انجمن صنفی صنایع روغن نباتی ایران، «تولید روغن نباتی در سال جاری نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجهی دارد و پیش‌بینی می‌شود تولید امسال از ۲.۲ میلیون تن فراتر رود». این ادعا با توزیع قطره‌چکانی روغن در تضاد است و طبیعی است که مواجهه مردم با قفسه‌های خالی ایجاد نگرانی و به وجود آمدن جو روانی کنونی را به دنبال داشته باشد.

در ادامه اطلاعیه این انجمن آمده است که «قیمت‌های فعلی روغن نباتی حتی از قیمت‌های دو سال قبل نیز ارزان‌تر است و قیمت‌های کنونی حداقل تا پایان سال افزایش نخواهد یافت.» در حالی که بنا بر اظهارات مدیران برخی فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در انبار روغن دارند اما قرار است ۱۵ درصد قیمت روغن نیمه جامد افزایش یابد و برای عرضه آن در فروشگاه منتظر درج قیمت‌های جدید هستند.

گفتنی است که امسال در آذر ماه قیمت روغن مایع افزایش یافت و هر بطری ۱.۵ لیتری از ۸۱.۹۰۰ تومان به ۹۱.۹۰۰ تومان تغییر قیمت داشت و این تغییر در روغن‌های سرخ‌کردنی نیز از ۹۱.۹۰۰ تومان به حدود ۱۰۰ هزار تومان افزایش یافته است. همچنین فروشگاه‌داران عنوان کردند که هر حلب ۵ کیلویی روغن نیمه جامد که تاکنون ۳۲۱.۵۰۰ تومان خرید و فروش می‌شد، قرار است به حدود ۳۷۰ هزار تومان برسد.

حال این سوال مطرح است که با توجه به افزایش قیمت‌ها و انجام واردات، چرا روغن‌های تولیدی در شبکه توزیع قرار نمی‌گیرند؟ آیا تولیدکنندگان انتظار افزایش قیمت‌های بیشتری دارند؟ چرا نهادهای نظارتی در کارخانجات موضوع را پیگیری نمی‌کنند؟ و در نهایت، کم‌کاری مسئولین به کدام نهاد مربوط می‌شود؟

 

 

انتهای پیام/

اشتراک گذاری :
ارسال نظر