رشد و پیشرفت صنعت خودروسازی از طریق دو محور بورس

به گزارش بورسنیوز، جواد جهرمی، مدیر عامل بورس کالا دو خبر مرتبط با صنعت خودرو را اعلام کرد؛ اول اینکه این بورس آماده عرضه خودرو است و دوم اینکه به زودی اوراق گواهی سپرده خودرو در این بازار ارائه خواهد شد. با توجه به اینکه هنوز خودرو در بورس کالا به فروش نرسیده و تا کنون نیز اقدام جدی از سوی دولت در این زمینه مشاهده نمیشود، احتمالاً این اوراق برای خرید خودروهای کنونی محدود در این بازار طراحی شدهاند. به هر حال، اوراق گواهی سپرده میتواند به عنوان یک روش مناسب برای خرید خودرو از طریق بورس کالا و همچنین ابزاری برای تأمین مالی خودروسازان مورد استفاده قرار گیرد.
اما چند نکته مهم وجود دارد که این نقاط قوت را محدود میکند. یکی از این نکات، حجم بسیار کوچک خودروهای عرضه شده در مقایسه با سایر روشهاست. از ابتدای امسال تاکنون، تنها ۱,۴۴۰ دستگاه خودرو در بورس کالا عرضه شده که از این تعداد، ۱,۳۶۱ دستگاه به فروش رفته است. این رقم در مقایسه با چند صد هزار دستگاه تولید شده توسط کارخانهها و معاملات میلیونها خودرویی در بازار بسیار ناچیز به نظر میرسد. بنابراین، هرچند انتشار این اوراق برای این تعداد عرضه بیاثر نخواهد بود، اما تأثیر آن بر کلیت صنعت و بازار قابل توجه نخواهد بود.
در صورت عرضه عمومی خودرو در بورس کالا، این ابزار میتواند به یک وسیله بسیار مهم تبدیل شود، مشروط بر اینکه مشکلات دیگری مانند توان سیستمهای فعلی برای پاسخگویی به حجم بالای خریداران، تقویت بازار ثانویه، و نظارتهای لازم بر بازار فیزیکی و اوراق برطرف شود. اوراق گواهی سپرده خودرو به عنوان ابزاری مالی برای خرید تدریجی خودرو با پشتیبانی بورس کالا طراحی شده و صادر میشود. افراد با در اختیار داشتن این اوراق میتوانند نسبت به تحویل خودروی مورد نظر خود اقدام کنند.
این اوراق بهعنوان تضمین بورس کالا برای تحویل به موقع خودرو عمل میکنند و به افراد با سرمایههای خرد اجازه میدهند تا برای خرید خودرو پسانداز کنند. از آنجایی که تحویل خودرو از طریق بورس انجام میشود، مشکلاتی مانند قرعهکشی و اولویتهای مختلف کاهش مییابد و افراد امیدوارتر خواهند بود که به موقع خودروی خود را دریافت کنند.
با این حال، برای صدور گواهی سپرده، لازم است خودروسازان خودروهای خود را در بورس کالا پذیرش کنند تا گواهی سپرده الکترونیکی صادر و در سامانه معاملاتی ثبت شود. متقاضیان نیز میتوانند این گواهی را از طریق کارگزاران خریداری کنند. همچنین لغو گواهی سپرده به این صورت انجام میشود که دارنده گواهی، درخواست تحویل کالای فیزیکی را به انباردار ارائه میدهد و پس از تطبیق مشخصات، کالا تحویل داده میشود.
گواهی سپرده خودرو با هدف تأمین مالی خودروسازان و تسهیل سرمایهگذاری عمومی طراحی شده و از مالیات بر ارزش افزوده معاف است، که این امر به جذابیت طرح و تمایل افراد برای سرمایهگذاری در این حوزه کمک میکند. اما واقعیت این است که پایه عملیاتی این اوراق در شرایطی که عرضهها و خریداران محدود هستند، امید چندانی برای تأثیرگذاری آن در صنعت و بازار ایجاد نمیکند.
در حال حاضر تنها انواع کامیونهای کشنده و وانت در بورس عرضه میشود و این عرضهها به شدت محدود است. همچنین اشاره به آمادگی بورس کالا برای پذیرش خودرو از سوی مدیرعامل این بورس، مهم است، اما به نظر میرسد که دیگر کسی منتظر عرضه خودرو نیست و رفتار وزارت اقتصاد و صمت نشاندهنده بیتفاوتی به این گزینه مهم است. این در حالی است که همین دو نکته از صحبتهای جهرمی میتواند تحول بزرگی در تأمین مالی صنعت خودرو ایجاد کند و به کاهش ضریب دلالی در بازار منجر شود.
انتهای پیام/