بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۰:۳۱
لزوم بهبود وضعیت اقتصاد جهت بازگشت اعتماد به بورس؛

اثر ناترازی انرژی بر کاهش حجم تولید شرکت‌ها

اثر ناترازی انرژی بر کاهش حجم تولید شرکت‌ها
اینکه دولت اثرات تصمیمات خود بر بازار سرمایه را در نظر نمی‌گیرد، به این مورد برمی‌گردد که بازار برای دولت فاقد اهمیت است. در سال‌های اخیر، بورس جزء محاسبات دولتی‌ها نبوده تا بتوان انتظار داشت برای نفع بردن شرکت‌ها یا بهبود وضعیت تصمیمی گرفته شود.
کد خبر : ۲۸۳۸۰۰
نویسنده :
زهرا منصور

علی اسکینی، کارشناس بازار سرمایه درخصوص مسئله ناترازی انرژی در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: در صنعت فولاد، سالی ۳ میلیارد دلار عدم النفع وجود دارد. شرکت‌هایی که با برق در ارتباط هستند _به‌خصوص فولاد و زنجیره فولاد_ بیشترین آسیب را از این چالش دیده‌اند.

اسکینی ادامه داد: پس از آن برخی از گروه‌ها تا اندازه‌ای توانسته‌اند با افزایش نرخ‌هایی که کم و بیش اعمال شده، این آسیب را جبران سازند؛ برای مثال صنعت سیمان با توجه به رقابت‌هایی که وجود داشته، توانسته است تا حدودی کاهش حجم تولید را جبران کند، اما ناترازی سبب شده تولید شرکت‌ها دچار خلل شود و اثرات خود را بر گزارش‌ها ایجاد کرده است.

بازار سرمایه برای دولت مهم نیست!

مدیر سرمایه گذاری تأمین سرمایه نوین عنوان کرد: عمده ساختار بورس را شرکت‌های دولتی یا خصولتی که وابسته به دولت هستند تشکیل داده‌اند. اینکه دولت اثرات تصمیمات خود بر بازار سرمایه را در نظر نمی‌گیرد، به این مورد برمی‌گردد که بازار برای دولت فاقد اهمیت است. در سال‌های اخیر، بورس جزء محاسبات دولتی‌ها نبوده تا بتوان انتظار داشت برای نفع بردن شرکت‌ها یا بهبود وضعیت تصمیمی گرفته شود.

دست دولت در جیب شرکت‌ها

وی افزود: دولت دست خود را در جیب شرکت‌ها کرده است. در سال گذشته فقط ریال سود شرکت‌ها با سال قبل یکی بوده و در سال ۱۴۰۳ نیز همین وضعیت و حتی بدتر از آن را شاهدیم که این مسئله باید برطرف شود.

شرح موارد موثر بر بهبود وضعیت بورس

اسکینی بیان کرد: آنچه امروز برای بازار ما اهمیت فراوانی دارد، فاصله بین دلار نیما و آزاد است که تا حدودی کاهش یافته، اما این نیاز وجود دارد که قیمت‌های عجیب دلار نیما اصلاح شود. مورد مهم بعدی اصلاح ناترازی انرژی است. درخصوص نرخ بهره نیز باید گفت تا زمانی که نرخ بهره بالای ۳۰ درصد است، در حقیقت نه تولید توجیهی دارد و نه بسیاری از افراد حاضر به وارد ساختن سرمایه خود به بازار سهامی هستند که پاسخگوی صرف ریسک آن‌ها نیست. مسئله بعدی حاکمیت شرکتی است؛ انتصاب‌ها و عدم ثباتی که در تصمیم‌گیری‌ها وجود دارد باید اصلاح شود.

کارشناس بازار سرمایه اشاره کرد: در حال حاضر در کف p/e چند سال اخیر هستیم و به نظر می‌رسد بزرگترین اقدام دولت می‌تواند عدم هیچ گونه اقدامی باشد تا وضعیت اقتصاد مسیر خود را پیش گرفته و تنظیم شود؛ در این صورت می‌توانیم شاهد حل بسیاری از مشکلات مانند قیمت گذاری دستوری باشیم.

وی اظهار داشت: بازار از لحاظ p/e و ارزندگی در نقاط خوبی قرار دارد. ارزش دلاری بازار تقریبا به ۱۱۰ میلیارد دلار رسیده که کف چندسال اخیر است؛ یعنی بدون لحاظ عرضه اولیه می‌توان گفت که به سال ۹۸ رسیده‌ایم. بازار ارزنده است، اما برای دستیابی به یک چشم انداز مثبت و بازگشت اعتماد به بازار، نمی‌توان لزوم بهبود وضعیت اقتصاد را نادیده گرفت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
یک علامت سوال در دولت چهاردهم
دلیل وزن ندادن بازار به مسئله اصلاح مصوبه قیمت گذاری اوره‌سازها؛

یک علامت سوال در دولت چهاردهم

نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار سرمایه
دلایل پررنگ عدم ثبات در شرایط بورس؛

نقش بانک مرکزی در شرایط فعلی بازار سرمایه

چرا دست بازار سرمایه به ریسمان ناجی‌اش نمی‌رسد؟
گزارش فاجعه‌آمیز و قابل پیش‌بینی شرکت‌ها در فصل مجامع؛

چرا دست بازار سرمایه به ریسمان ناجی‌اش نمی‌رسد؟

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.