بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۳:۰۷
اوراق اختیار فروش تبعی؛ ابزار حیاتی حمایت از بازار سرمایه
سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به‌تازگی برنامه انتشار اوراق فروش تبعی را برای ناشران مهم بورسی و فرابورسی تدارک دیده که قطعاً تأثیر مثبتی بر روند بازار خواهد گذاشت.
کد خبر : ۲۸۴۳۵۶

به گزارش بورس‌نیوز؛ نوسان، ذات بازار‌های سرمایه است و به دلیل اینکه شاخص‌ها و عوامل مختلفی که گاهاً خارج از اراده بازار است تأثیرات فراوانی در روند صعودی و نزولی بازار دارند، وظیفه نهاد‌های ناظر بازار سرمایه را برای مهندسی و طراحی ابزار‌های مالی برای حمایت از بازار دوچندان می‌کند.

یکی از مهم‌ترین ابزار مالی موجود در بازار سرمایه ایران برای حمایت از سهم، اوراق اختیار فروش تبعی است که به‌نوعی بیمه سهام نیز از آن یاد می‌شود. در این ابزار سهامدار عمده، مبادرت به انتشار اوراق مذکور (به یک قیمت مشخص) کرده و سهامداران شرکت می‌توانند با خرید آن، اطمینان کامل بابت کسب بازدهی معین در سررسید (معمولاً یک‌ساله) داشته باشند. 

به‌عبارت‌دیگر در اوراق اختیار فروش تبعی، سهامدار عمده و یا بازارگردان ناشر، به دلیل اعتقاد به ارزشمند بودن سهم خود مبادرت به بیمه قیمت کرده و این موضوع تأثیر بسزایی در مدیریت بازار ایجاد خواهد کرد. همچنین ناشر با انتشار این اوراق و جمع‌آوری وجوه از سهامداران خود، به‌نوعی تأمین مالی برای خود فراهم کرده است.

اوراق اختیار فروش تبعی؛ ابزار حیاتی حمایت از بازار سرمایه

 

شرایط رکودی فعلی حاکم بر بازار سرمایه ایران که متأثر از فضای اقتصادی و سیاسی ایران است باعث افت قیمت سهام شرکت‌ها شده که غالب آن‌ها با درنظرگرفتن شاخص‌های مختلف از جمله ارزش جایگزینی زیر قیمت ذاتی (Under Value) خود در حال معامله هستند که دراین‌بین وظیفه ناشران، بازارگردان‌ها و نهاد‌های ناظر حمایت از بازار برای برون‌رفت از این شرایط است. سازمان بورس و اوراق بهادار نیز به‌تازگی برنامه انتشار اوراق فروش تبعی را برای ناشران مهم بورسی و فرابورسی تدارک دیده که قطعاً تأثیر مثبتی بر روند بازار خواهد گذاشت.

بدیهی است که این‌گونه اقدامات سازمان بورس در کنار اصلاح و به‌کارگیری درست ریزساختار‌های بازار سرمایه (market microstructure) از قبیل دامنه مجاز نوسان، تیک سایزها، شرایط توقف و تعلیق معاملات، نحوه افشای اطلاعات و شفافیت می‌تواند در میان‌مدت بازار سرمایه باثباتی را فراهم نماید.

میثم علی محمدی، کارشناس بازار پول و سرمایه

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.