بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۲
افزایش ۷.۵ درصدی خالص ارزش دارایی صندوق‌های طلا
خالص ارزش دارایی‌ صندوق‌های طلا در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۳حدود ۶۷،۲ همت بود که نسبت به هفته گذشته ۷.۵ درصد افزایش یافت.
کد خبر : ۲۸۶۴۹۵
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس‌نیوز، تحلیل منتشر شده توسط تامین سرمایه لوتوس پارسیان نشان می‌دهد؛ در هفته منتهی به ۲۵ مهر ۱۴۰۳، قیمت هر انس طلا در بازه ۲,۶۷۳ – ۲،۶۰۸ دلار تغییر کرد و با ۲.۵ درصد افزایش به ۲،۶۷۳ دلار رسید. عواملی چون نزدیکی به انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا، عدم قطعیت‌های سیاسی و اقتصادی و پیش‌بینی کاهش نرخ بهره فدرال رزرو از سوی کارشناسان، موجب افزایش قیمت طلا در این هفته شد.

در نظرسنجی هفتگی کیتکو ۱۶ تحلیلگر وال استریت شرکت کردند. فقط یک نفر از تحلیلگران، معادل ۶ درصد، بر این باورند که قیمت طلا در هفته آینده ثابت خواهد ماند، در حالی که ۱۵ نفر، معادل ۹۴ درصد، احتمال افزایش قیمت را پیش‌بینی می‌کنند. هیچ‌یک از آنها کاهش قیمت طلا را انتظار ندارند.

در نظرسنجی آنلاین ۱۵۹ نفر شرکت کردند که از این تعداد، ۱۱۵ نفر (۷۲ درصد) به افزایش قیمت طلا در هفته آینده امیدوارند، ۲۷ نفر (۱۷ درصد) پیش‌بینی کاهش قیمت را دارند و ۱۷ نفر (۱۱ درصد) معتقدند که قیمت‌ها بدون تغییر خواهد ماند.

در مورد قیمت دلار آزاد، این ارز در هفته جاری بین ۶۴,۰۵۰- ۶۲,۶۵۰ تومان نوسان داشته و در پایان هفته با ۰.۳ درصد افزایش به ۶۳،۶۰۰ تومان رسید. نوسانات اخیر دلار به تنش‌های نظامی در خاورمیانه نسبت داده می‌شود.

در رابطه با قیمت سکه امامی، این سکه در بازه ۵۰,۷۸۶,۳۰۰- ۴۸,۳۴۱,۱۰۰ تومان معامله شد و به دلیل تقویت تقاضا و اثرات مثبت کاهش قیمتی دلار آزاد و انس جهانی، افزایش ۵.۱ درصدی را تجربه کرد. میانگین صرف معاملاتی در این هفته ۲۵.۵ درصد گزارش شده است.

قیمت هر گرم شمش طلا با عیار ۹۹۵ نیز در این هفته در محدوده ۵,۵۹۳,۵۴۰-۵,۴۰۸,۱۵۲ تومان معامله شد و به خاطر اثرات مثبت دلار آزاد و انس جهانی، با رشد ۳.۴ درصدی به قیمت ۵،۵۹۳،۵۴۰ تومان رسید. میانگین ارزش معاملات روزانه به ۴۴۳ میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته گذشته ۵ درصد افزایش داشته است.

تاکنون ۹۵ حراج حضوری شمش طلا در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شده که به ارزش کلی ۴۹،۷ هزار میلیارد تومان، حدود ۱۱ تن از این شمش‌ها معامله شده است. در هفته جاری، ۲ حراج انجام شد که مقدار ۲۵۵ کیلوگرم به ارزش ۱,۳۷۵ میلیارد تومان را شامل می‌شود.

در بخش سکه طلا، ۲۳ حراج سکه در مرکز مبادله ارز و طلای ایران برگزار شده که در مجموع به ۳۷۴ هزار و ۲۹۴ قطعه تخصیص یافته است. این هفته ۴۵،۹۲۹ قطعه درخواست برای انواع سکه ثبت شده است و ۱۴،۹۹۲ قطعه به متقاضیان تخصیص یافت.

در حراج‌های این هفته برای ربع سکه، ۱۸،۷۶۰ قطعه درخواست ثبت شد که از میان آن‌ها ۷،۱۱۱ قطعه به متقاضیان تخصیص یافت و مازاد تقاضا ۶۲ درصد بود. همچنین، در حوزه نیم سکه و سکه امامی هم مازاد تقاضا به ترتیب ۶۲ و ۷۹ درصد بود.

بانک مرکزی جمهوری اسلامی تا تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۳، به تامین ارز نیمایی معادل ۳۷ میلیارد و ۶۸۳ میلیون دلار پرداخته است. این ارز عمدتاً به صنایع حمل و نقل، خودرو، و تجهیزات مرتبط اختصاص یافته است.

در زمینه بازار صندوق‌های طلا، در تاریخ ۲۵ مهر ۱۴۰۳، خالص ارزش دارایی این صندوق‌ها به ۶۷،۲ همت رسیده و نسبت به هفته گذشته ۷.۵ درصد افزایش یافته است. همچنین، حباب قیمتی و بازده صندوق‌های طلا بررسی و ارائه می‌شود.

منبع: سازمان بورس

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.