بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۸
سوژه هفته: به مناسبت شانزدهمین نمایشگاه بورس : "ده‌ها میلیارد تومان هزینه" بابت بازاری که "یک ریال" هم نمی‌ارزد؛

مگر برای "فضاحت" هم، "نمایشگاه" برپا می‌کنند؟

مگر برای
آیا تا به حال، در نمایشگاه بین المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) شرکت کرده‌اید؟ ده‌ها میلیارد تومان هزینه صرف شده ساخت غرفه‌های رنگارنگ نهاد‌های مالی بازار سرمایه، بانک‌ها و بیمه را از نزدیک دیده‌اید؟ 
کد خبر : ۲۸۴۱۲۷

به گزارش بورس نیوز، احتمالا در جریان آغاز شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی بورس از روز جمعه ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ و حواشی و اعتراضات شکل گرفته در نخستین روز آن هستید. فرصت را مناسب دیدیم تا به مناسبت آغاز شانزدهمین نمایشگاه به اصطلاح بین‌المللی بورس، سوژه این هفته را به بررسی فلسفه وجودی و برخی موضوعات مرتبط به نمایشگاه بورس اختصاص می‌دهیم.

 

نمایشگاهی پر زرق و برق از بازار‌هایی ورشکسته

 

آیا تا به حال، در نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی (بورس، بانک و بیمه) شرکت کرده‌اید؟ ده‌ها میلیارد تومان هزینه صرف شده ساخت غرفه‌های رنگارنگ نهاد‌های مالی بازار سرمایه، بانک‌ها و بیمه را از نزدیک دیده‌اید؟ 

دکور‌های پر زرق و برق، بادکنک‌های رنگی، مانیتور‌هایی حاوی نمودار‌ها و الگو‌های متعدد تکنیکالی، جلسات متعدد آشنایی با سفته‌بازان و شاخ‌های مجازی بازار سرمایه و ...، تنها برخی از نکات قابل توجه در نمایشگاه‌های سالانه بازار سرمایه است.

عده‌ای در غرفه‌ها از الگو‌های طلایی (سرشانه و کتف برعکس، کف دوقلو و سقف سه قلو، پرچم سه گوش و شلوار بر باد رفته) سخن می‌گویند و عده‌ای از ارزش‌های دلاری بازار سرمایه، شاخص‌های کلان اقتصاد ورشکسته ایران و اوضاع نامطلوب کامودیتی‌ها در سال جاری.

 

مگر برای

 

تعدادی از پرسنل بیکار کارگزاری‌ها و نهاد‌های مالی، بهترین لباس‌های خود را می‌پوشند، تا ضمن شلوغ نشان دادن غرفه شرکت‌های شاغل در آن، دیداری هم با دوستان خود در نهاد‌ها و سایر غرفه‌ها تازه کنند.

برخی از مردم همیشه در صحنه، به دنبال یادگیری رموز موفقیت و یک‌شبه پولدار شدن از شاخ‌های مجازی دعوت شده به غرفه‌ها، هستند و برخی دیگر در پی انتقام‌جویی از مدیران و مسئولین بورسی به دلیل بر باد رفتن سرمایه‌هایشان.

 

مدیران نهاد‌های مالی هم به کار‌های با اهمیت و موثری می‌پردازندو بخش عمده اوقاتشان را صرف بگو و بخند و همچنین مرور خاطرات تلخ و شیرین، از مشارکت در پروژه‌های سفته‌بازی می‌کنند، تا نشان دهند بیهوده صاحب سمت و مقام در نهاد‌های مالی نشده‌اند.

 

اما جالب است بدانید، تمام این رفت و آمدها، هزینه‌های مالی و صرف ساعت‌ها به بطالت گذراندن وقت، برای معرفی و نمایش بازار بورسی خجالت‌آور و بعضاً بانک‌هایی ورشکسته می‌شود. 

 

هدف از این نمایشگاه چیست؟ خاله‌بازی؟

 

معمولا برپایی نمایشگاه‌ها یا حضور شرکت‌ها و نهاد‌ها در نمایشگاه‌ها، اهداف مختلفی دارد. از ارائه و معرفی کالاها، خدمات و محصولات جدید و نوین گرفته تا برندینگ، جذب مشتری و آشنایی با طیف مصرف‌کنندگان و .... 

آنچه در سال‌های اخیر ذهن بسیاری از فعالان بازار سرمایه را به خود درگیر کرده این است که صرف هزینه ده‌ها میلیارد تومانی توسط کارگزاری‌ها، تامین سرمایه‌ها و نهاد‌های متولی بازار سرمایه، در نمایشگاه سالانه بورس چه دستاورد‌هایی برایشان دارد؟ 

شاید برایتان جالب باشد اما وبسایت منتسب به نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، فهرستی بلند از اهداف برگزاری این نمایشگاه ارائه کرده است.

 

مگر برای

 

جذب سرمایه‌گذاران داخلی، جمع‌آوری نقدینگی‌های سرگردان و سوق به بازار سرمایه؟

 

آیا نهاد‌های مالی یاد شده، به دنبال جذب سرمایه‌گذاران جدید و ویژه‌ای هستند؟ به نظر شما با توجه به شرایط اسفناک بازار بورس، ذوب شدن سرمایه بسیاری از مردم، تبلیغات منفی و متعدد در خصوص بحران‌های سرمایه گذاری در بورس در سال‌های اخیر و همچنین بی ثباتی‌های سیاسی و امنیتی این روز‌های کشور، این شرکت‌ها و نهاد‌ها با ساخت غرفه‌های چند ده میلیاردیشان، دقیقا به دنبال جذب کدام مشتریان و یا سرمایه گذاران می‌باشند؟ 

همانگونه که عنوان شد، معمولا بیش از ۷۰ تا ۸۰ درصد از شرکت کنندگان در این نمایشگاه، همان پرسنل نهاد‌های مالی، دوستان و خانواده‌های دعوت شده این عزیزان به نمایشگاه، برای صرف نهار و شرینی و دریافت برخی هدایا می‌باشد. اگر قرار نیست افراد جدیدی با این شرکت‌ها و بازار آشنا شوند، پس فلسفه وجودی چنین نمایشگاه‌هایی چیست؟

مگر جز اینست که در این سال‌ها و ماه‌های اخیر، مدام شاهد خروج سهامداران و سرمایه‌گذاران به دلیل زیان‌های هنگفت و بی‌اعتمادی‌های به وجود آمده در بازار بورس هستیم؟ بنابراین برنامه این شرکت‌ها برای جذب مشتریان جدید چیست و چگونه محقق می‌شود؟

 

آشنایی با آخرین ابزار و تکنولوژی‌های روز جهان

 

آیا در این نمایشگاه قرار است از ابزار، محصولات و تکنولوژی‌های جدیدی رونمایی شود؟ همه می‌دانیم که در سال‌های گذشته نه خبری از محصولات جدید بوده است و نه ابزاری شگفت‌انگیز برای استفاده در بورس. 

اینکه چند کارگزاری متمول و متصل به منابع مالی خدادادی، میلیارد‌ها تومان صرف ساخت سکو‌های دیجیتال سرگرم‌کننده نمایند و از آن‌ها به عنوان معجزه‌ بازار‌های مالی یاد کنند یا چند شرکت معلوم الحال و مدیر کانال‌های تلگرامی را به عنوان فعالین سفته‌باز بازار سرمایه معرفی کنند تا در خصوص نحوه بدبخت شدن با نمودار‌ها و کندل‌های ژاپنی، برای چند مارگزیده و مال باخته بازار بورس، بلوف بزنند، دستاورد یا ارائه محصول و خدمات محسوب می‌گردد؟

 

مگر برای

 

سری به غرفه سازمان بورس، بخش انتشارات و فروش کتاب‌های آن بزنید و انواع کتاب‌های قدیمی و فروش نرفته را در این غرفه مشاهده نمائید. به عبارتی ما حتی توان معرفی چند کتاب خوب در زمینه بازار سرمایه را هم نداریم، چه برسد به معرفی و نمایش ابزار‌های مالی و آخرین تکنولوژی‌های روز جهان. -البته که امسال به یمن برگزاری نمایشگاه کیش و سایر دلایل!؛ دوستان در اطلاع رسانی و آموزش بورس که اتفاقا متولی فرهنگ‌سازی نیز می‌باشد، در نمایشگاه صنعت مالی امسال حضور بهم نرساندند!-

حال، یعنی قرار است ما در غرفه کارگزاری‌هایی که پس از ۲۰ سال، هنوز نمی‌توانند نرخ بهره حساب مشتریان اعتباری را به درستی محاسبه کنند، شاهد ارائه آخرین تکنولوژی‌های روز جهان باشیم؟ یعنی ما در بازار سرمایه کشور چنین پتانسیل‌هایی را داشتیم و از آن خبر نداشتیم؟

 

چرا نمایشگاه بین المللی؟ "برای خاورمیانه متاسفیم"

 

حتی نمی‌دانیم، چرا نام این نمایشگاه، نمایشگاه بین‌المللی انتخاب شده است؟ مگر به جز عده‌ای پرسنل بیکار از چند شرکت کارگزاری، تامین سرمایه و چند بانک ورشکسته داخلی و البته حضور عده‌ای مالباخته همیشگی در بورس، شرکت‌ها و علاقمندان بین‌المللی هم در این نمایشگاه شرکت می‌کنند که ما خبر نداریم؟

حداقل نگارندگان این گزارش که در سال‌های گذشته در این نمایشگاه حاضر بودند، به یاد ندارند که مثلا جناب عشقی به عنوان رئیس سازمان بورس کشور یا مدیران شرکت‌های بورس و فرابورس به شرکت کنندگان بین‌المللی متعدد، توضیح دهند که چگونه موفق شده‌اند در ۲ ماه از ۵ ماه گذشته از سال ۱۴۰۳، بورس را با دامنه نوسان ۱ و ۲ درصد کنترل کنند.

 

مگر برای

 

به نحوه معرفی این نمایشگاه در وبسایت رسمی آن نگاه کنید. بزرگترین رویداد مالی خاورمیانه؟ 

 

واقعا برای خاورمیانه متاسف هستیم که مجبور است نمایشگاه بین‌المللی بازار سرمایه ایران را به عنوان بزرگترین رویداد مالی خاورمیانه تحمل نماید. اصلا ما در رسانه بورس نیوز از کل خاورمیانه بابت اتفاق نامیمون کنونی، معذرت خواهی می‌کنیم.

شاید باورتان نشود، اما با توجه به اطلاعات منتشر شده در وبسایت نمایشگاه بورس، بانک و بیمه، تعداد کل غرفه‌های موجود برای شرکت‌های حاضر در نمایشگاه، ۱۲۰ غرفه است.

یعنی با توجه به ۱۳۰ تا ۱۴۰ کارگزاری موجود، شرکت‌های سبدگردانی و مشاور سرمایه‌گذاری، تامین سرمایه‌ها، شرکت‌های بورسی و سرمایه‌گذاری‌ها، هلدینگ‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های زیر مجموعه‌شان، شرکت‌های بیمه و شرکت‌های فروش اینترنتی خدمات مالی، بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکت می‌توانستند در این نمایشگاه شرکت کنند. 

اینکه از ۳۰۰ تا ۴۰۰ شرکت تنها ۱۰۰ تا ۱۲۰ شرکت در این نمایشگاه حضور یافته‌اند به معنای آن است که بیش از ۷۵ درصد از شرکت‌ها می‌دانند که بزرگترین رویداد مالی خاورمیانه ارزش حضور ندارد.

 

حتی خودتان هم، بازار بورس تان را گردن نمی‌گیرید چه برسد به خاورمیانه؟

 

یکی از اهداف معرفی شده برای برگزاری این نمایشگاه، توسعه فرهنگ تعاملی به واسطه ارتباط مستقیم و جلب اعتماد عمومی است.

به نظر شما بهتر نبود حداقل رئیس محترم سازمان بورس در مراسم آغازین نمایشگاه شرکت نماید و لااقل چند دقیقه‌ای در راستای جلب اعتماد عمومی به سخنرانی بپردازد؟ ما که مدت‌هاست از غیبت معنوی وزیر اقتصاد کشور آگاه هستیم، اما بهتر نبود اکنون که ایشان در روز‌های انتهایی فعالیت‌شان، همچنان مشغول انتصابات و جایگذاری اطرافیان خود در شرکت‌های مختلف هستند، حضوری کوتاه و چند دقیقه‌ای هم در مراسم افتتاحیه نمایشگاه داشتند تا آخرین عکس‌های یادگاری خود را نیز با پیکره بی جان بازار بورس بگیرند؟

 

 

مگر برای

 

عملکردتان در مواجهه با بازار بورس و اقتصاد، اینقدر درخشان بوده که حتی شجاعت حضور در مراسم افتتاحیه یک نمایشگاه ساده آن هم در روز جمعه را ندارید؟
از جناب عشقی بعید بود. یعنی گرفتن یک اسنپ و حضور چند دقیقه‌ای در نمایشگاه بورس، دشوارتر از تغییر هر روزه دامنه نوسان و دستکاری‌های غیر کارشناسی قوانین بازار سرمایه است که مردم را از حضور پر سعادتشان محروم کردند؟

 

راستی اگر پاسخگویی به چند سهامدار خرد مالباخته تا این حد دشوار و غیرقابل تحمل است، چرا مسئولیت می‌پذیرید؟

باورکنید اگر شما مسئولیت نپذیرید هم خودتان راحت ترید و هم مردم.

 

واقعا چرا می‌بایست روز افتتاح نمایشگاه بورس باید با جناب عبده تبریزی آغاز شود که آن حواشی غیرمنصفانه ایجاد گردد. اگر جناب عشقی و دوستانشان تا به این حد از بازار سرمایه دل چرکین‌اند که حتی حاضر نیستند در مراسم آغازین نمایشگاه سالانه مالی کشور شرکت نمایند، پیشنهاد می‌کنیم حقوق‌های دریافتی ماه‌های آخر حضور خود در سازمان را به بیت المال برگردانید تا همه چیز یکطرفه نباشد.

 

پایان مطلب/

 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
کمربندها را محکم ببندید/ ممکن است اوضاع از این هم
سوژه هفته: گزارش‌های ناامیدکننده و بازگشت ترامپ، چالش‌های جدی بازار سرمایه در سال جاری؛

کمربندها را محکم ببندید/ ممکن است اوضاع از این هم "خراب تر" شود

با دنیا تعامل نکنید، صنعتی در ایران باقی نمی ماند که بر سر تصاحبش دعوا کنید
سوژه هفته: برق نیست، آب نیست، گاز نیست، چیزی نمانده به عصر حجر برگردیم

با دنیا تعامل نکنید، صنعتی در ایران باقی نمی ماند که بر سر تصاحبش دعوا کنید

بارالها،
سوژه هفته: به مناسبت اتمام قریب الوقوع ۱۴ سال مدیریت امام صادقی‌ها در سازمان بورس و اوراق بهادار؛

بارالها، "ما را از برکات و نزولات دانشگاه امام صادق (هاروارد وطنی)، محفوظ بدار"

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.