بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۵ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۳
افزایش قیمت نفت به دلیل نگرانی از تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و انتظارات برای کاهش نرخ بهره آمریکا
قیمت نفت به دلیل نگرانی‌ها از تشدید درگیری‌ها در خاورمیانه و احتمال گسترش جنگ غزه، همراه با انتظارات برای کاهش نرخ بهره آمریکا که می‌تواند اقتصاد جهانی و تقاضای سوخت را تقویت کند، افزایش یافت. همچنین، عوامل ژئوپلیتیکی و سیاست‌های پولی در آمریکا تأثیر بسزایی بر قیمت نفت گذاشته‌اند، در حالی که تحلیلگران نسبت به افزایش تولید اوپک در آینده هشدار داده‌اند.
کد خبر : ۲۸۴۶۰۵
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ روز دوشنبه، قیمت نفت به دلیل نگرانی‌ها از احتمال گسترش درگیری‌های ناشی از جنگ غزه به دیگر مناطق خاورمیانه که ممکن است باعث اختلال در تأمین نفت منطقه‌ای شود، و همچنین به دلیل نزدیک شدن به کاهش نرخ بهره آمریکا که چشم‌انداز اقتصادی جهانی و تقاضای سوخت را بهبود می‌بخشد، افزایش یافت.

قیمت آتی نفت برنت با ۵۶ سنت یا ۰.۷ درصد افزایش به ۷۹.۵۸ دلار در هر بشکه رسید، در حالی که قیمت آتی نفت آمریکا نیز با ۵۷ سنت یا ۰.۷۵ درصد افزایش به ۷۵.۴۰ دلار در هر بشکه رسید.

در یکی از بزرگ‌ترین درگیری‌ها در بیش از ۱۰ ماه جنگ مرزی، حزب‌الله روز یکشنبه صد‌ها راکت و پهپاد به سوی اسرائیل شلیک کرد، در حالی که ارتش اسرائیل اعلام کرد که حدود ۱۰۰ جنگنده برای جلوگیری از حمله‌ای بزرگ‌تر به لبنان حمله کردند.

این درگیری‌ها نگرانی‌هایی را برانگیخته که ممکن است جنگ غزه به یک آتش‌افروزی منطقه‌ای تبدیل شود که ایران، حامی حزب‌الله، و ایالات متحده، متحد اصلی اسرائیل، را درگیر کند.

کالوین وونگ، تحلیلگر ارشد بازار در OANDA سنگاپو بیان داشت: عوامل ریسک ژئوپلیتیکی به احتمال زیاد تأثیر قابل‌توجهی بر بازار نفت خواهند داشت.افزایش احتمال یک حمله تلافی‌جویانه توسط حزب‌الله و ایران در پاسخ به حمله پیش‌دستانه اسرائیل به مواضع حزب‌الله در جنوب لبنان ممکن است باعث حمایت از قیمت نفت WTI شود. 

هر دو شاخص نفتی بیش از ۲ درصد در روز جمعه افزایش یافتند، پس از آنکه جروم پاول، رئیس فدرال رزرو آمریکا، شروع کاهش نرخ بهره را تأیید کرد.

تحلیلگران ANZ در یادداشتی اعلام کردند: چشم‌انداز کاهش سیاست‌های پولی، احساسات را در سراسر بازار کالا‌ها بهبود بخشید. و افزودند که انتظار می‌رود فدرال رزرو مجموعه‌ای تدریجی از کاهش نرخ بهره را اعمال کند.

با این حال، قیمت نفت در هفته گذشته به دلیل چشم‌انداز ضعیف برای اقتصاد‌های بزرگ و کاهش تقاضا برای سوخت، کاهش یافت.

پریانکا ساچدو، تحلیلگر ارشد بازار در Phillip Nova گفت: این کارتل به تازگی چشم‌انداز تقاضای جهانی نفت را کاهش داده و به نگرانی‌ها درباره ضعف تقاضا در چین، بزرگ‌ترین واردکننده نفت، اشاره کرده است. معامله‌گران نفت همچنین نسبت به اقدامات سازمان کشور‌های صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش، یا اوپک+، که قصد دارند در اواخر سال جاری تولید را افزایش دهند، محتاط باقی مانده‌اند.

 وی با اشاره به ذخایر استراتژیک نفت آمریکا (SPR) افزود:تقاضای قوی کنونی در ایالات متحده و بازپر کردن ذخایر استراتژیک نفت (SPR) تنها حمایت برای قیمت‌های نفت در برابر ریسک عرضه اضافی اوپک به نظر می‌رسد.

وزارت انرژی آمریکا روز جمعه اعلام کرد که نزدیک به ۲.۵ میلیون بشکه نفت برای بازپر کردن SPR خریداری کرده است.

شرکت بیکر هیوز در گزارش هفتگی خود اعلام کرد که تعداد دکل‌های فعال حفاری نفتی در آمریکا در هفته گذشته بدون تغییر و در عدد ۴۸۳ باقی مانده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.