بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۳ - ۱۶:۰۴
رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت/ ارائه خدمات مشاور مالی به شرکت ها توسط
نشست تخصصی تحلیل صنعت پتروشیمی با محوریت بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی در حال برگزاری است.
کد خبر : ۲۸۵۰۶۰
نویسنده :
مینا علیزاده

نشست

به گزارش بورس نیوز، سیاوش غفاری، تحلیلگر ارشد اقتصاد کلان مشاوره سرمایه گذاری ترنج در نشست تخصصی تحلیل صنعت پتروشیمی با محوریت بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی اظهار کرد: درگیری‌های منطقه‌ای و احتمال تشدید آن، ناترازی شدید بنزین و گازوئیل و واردات حداقل ۳ تا ۴ میلیارد دلار بنزین، انتخابات آمریکا، سال دهم برجام و رسیدن تورم به هسته سخت و ارز نسبتا ارزان در بازار و نیما را از چالش‌های کوتاه مدت پیش روی دولت چهاردهم می‌توان نام برد.

وی افزود: واقعیت این است که اگر بخواهیم درباره بلندمدت صحبت کنیم، نااطمینانی زیاد است. اگر بپذیریم که اصلاحات اقتصادی انجام دهیم و گشایش‌های بین المللی حاصل شود، تجربه این موضوع را نداریم. اما اگر گشایش بین المللی حاصل شود و اصلاحات اقتصادی انجام نشود، منابعی که به دست کشور می‌رسد صرف دو موضوع خواهد شد. یکی واردات ارزان قیمت و دیگر خروج سرمایه.

غفاری ادامه داد: رشد اقتصادی در سال‌های اخیر به دلیل کم شدن تحریم‌ها؛ از محل فروش نفت ایران انجام شد. زمانی که ما از این محل با رکود مواجه شویم رشد اقتصادی کند می‌شود. پیش بینی ما این است که با متوسط ۳ درصد رشد اقتصادی رو به رو شویم.

این تحلیلگر ارشد اقتصاد کلان بیان کرد: در صورتی که شاهد گشایش بین المللی نباشیم تورم در دوره‌هایی اوج می‌گیرد. اوج گیری می‌تواند هر بار نسبت به قبل سقف بالاتری را ببیند. اما اگر گشایش بین المللی صورت گیرد، تورم آرام آرام به سمت ۲۰ درصد می‌آید، اما ما توان جدی برای پایین‌تر از ۲۰ درصد را نداریم.

غفاری گفت: هدف بانک مرکزی از سیاست پولی در کوتاه مدت در بازه ۲۱ تا ۲۵ درصد است. ممکن است نقدینگی امسال حتی به ۲۳ درصد برسد. نقدینگی از ۲۵ درصد فاصله گرفته و سعی می‌کند که ذخایر بانک‌ها را نزد خود نگه دارد و از رشد نقدینگی تا پایان سال جلوگیری کند.

رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت/ ارائه خدمات مشاور مالی به شرکت ها توسط

در ادامه این نشست، رضا درخشان فر، مدیرعامل مشاور سرمایه گذاری ترنج در نشست تخصصی تحلیل صنعت پتروشیمی با محوریت بررسی چالش‌ها و فرصت‌های سرمایه گذاری صنعت پتروشیمی اظهار کرد: ما در شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج بر خود واجب می‌دانیم که صنایع مختلف را بشناسیم و به تصمیم گیری فعالان بازار و مدیریت صندوق در ترنج کمک کنیم.

وی افزود: بازوی دیگر ترنج ارائه خدمات مشاور مالی به شرکت هاست. ما به شرکت‌هایی که نیازمند خدمات بازار سرمایه از بابت ابزار‌های مختلف بازار سرمایه مانند پذیرش سهام، افزایش سرمایه و... هستند خدمات ارائه خواهیم کرد. این موضوع هم افزایی خوبی ایجاد کرده تا درک بهتری از مشتریان حقوقی داشته باشیم.

رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت

در ادامه، احسان یوسفی، تحلیلگر صنعت پتروشیمی شرکت مشاور سرمایه گذاری ترنج در خصوص سیاست‌ها و چالش‌ها بیان کرد: اگر سیاستگذار می‌آید و شرکتی که در ایران وجود دارد را با اروپا مقایسه می‌کند، باید بداند که ما دارای منابع گازی هستیم و خوراک برای ما ارزانتر است. ما دارای منابع غنی هستیم و این برای ما یک مزیت است و باید از آن استفاده شود. 

وی همچنین، با اشاره به برنامه راهبری نامشخص درخصوص نرخ خوراک، انگیزه صادرات، عدم توجه به زنجیره ارزش، بی توجهی تحقیق و توسعه و تعارضات میان هلدینگ‌ها سخن گفت.

رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت/ ارائه خدمات مشاور مالی به شرکت ها توسط

احمد مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی در این نشست گفت: هر کشوری برای رشد اقتصادی به سراغ مزیت‌های خود می‌رود. امروز اگر شما مشکل منابع آب دارید، نمی‌توانید اقتصاد خود را با کشاورزی گره بزنید. شما شاهد هستید که برای تامین نهاده‌ها میلیارد‌ها دلار از کشور خارج می‌شود که نهاده‌هایی مانند ذرت، جو و... وارد کنیم.

وی افزود: نباید برای اینکه آب نیست بگوییم در این زمینه نیز می‌توانیم خودکفا شویم. درست است که از فناوری‌های جدید در کشاورزی باید استفاده کرد و مصرف آب را کمتر کنیم. امروز حدود ۹۰ درصد آب کشور صرف کشاورزی می‌شود.

دبیر کل صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ادامه داد: مزیت کشور ما نعمت خدادادی منابع غنی هیدروکربوری است. این منبع غنی باید با تدبیر به ثروت تبدیل شود. باید از این نعمت خوب استفاده شود. هرکسی در هر جایی از نعمت خوب استفاده نکند، ضربه می‌خورد.

مهدوی ابهری عنوان کرد: نمی‌خواهم به دوران گذشته برگردیم. در یکی، دو دولت گذشته با وزیر وقت صحبت کردم که چرا از پتروشیمی‌های خوراک مایع حمایت نمی‌کنید. ایشان گفتند که خوراک مایع مرده است. درصورتی که ما باید به سمت پتروپالایشگاه برویم. بعد از دو، سه سال متوجه شدند که این موضوع اشتباه است. ما از انرژی در فولاد، فلزات، نیروگاه و... استفاده می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: یک روز آقای همتی، وزیر اقتصاد با من تماس گرفت که وقتی شما تحریم هستید چطور صادرات انجام می‌دهید و ارزآوری می‌کنید؟ ما در دهه ۹۰ حدود ۱۸۰ میلیارد دلار از پتروشیمی صادرات انجام دادیم. ما نیم درصد حتی در صادرات این حوزه را از دست ندادیم.

قیمت خوراک اساس کار ماست. ایران ما غیر از خوراک چه مزیت دیگری دارد؟ پول ارزان داریم؟ تحریم نیستیم؟ ارزآوری راحت است؟ مزیت ما خوراک است.

یک سرمایه گذار اگر در آمریکا سرمایه گذاری کند بهتر است یا در ایران سرمایه گذاری کند؟ برای اینکه تصمیم گیران به تعطیلی این صنعت اهمیت نمی‌دهند.

باور کنید اگر ما به عنوان بخش خصوصی جلوی یکسری تصمیمات نایستاده بودیم امروز فاتحه صنعت پتروشیمی خوانده شده بود. ما صادرکننده هستیم ما که تخم مرغ تولید نمی‌کنیم که در کشور استفاده شود. به دولت نامه زدیم که برای قیمت خوراک جلسه بگذاریم اهمیتی نداد. دولت سیزدهم جلسه نگذاشتند. از طریق کمیسیون‌های تخصصی نامه‌ای به هیات مصوبات دولت نوشتیم. اگر بخواهیم صنعت پتروشیمی رشد کند باید چالش‌های آن را رفع کنیم.

دبیر کل صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی درخصوص یوتیلیتی‌ها بیان کرد: ما در کشور یوتیلیتی متمرکز داریم. در حال حاضر نیروگاه‌ها برق تولید می‌کنند. دولت به نیروگاه‌ها برق را ۵۰ تومان می‌دهد و به ما ۲۰۰۰ تومان می‌دهد. با شناختی که از آقای پزشکیان، رئیس جمهور دارم، قطعا ایشان از بخش خصوصی حمایت می‌کند.

رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت/ ارائه خدمات مشاور مالی به شرکت ها توسط

در این ادامه این نشست تخصصی، سید مرتضی محمودی، نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد:  از بخش خصوصی باید به طور ویژه حمایت کرد. فریاد آن‌ها را از موانع و کاستی‌ها بشنویم و منتقل کننده صدای پردرد آن‌ها به مسئولان باشیم. ایران که باید برای کشور‌های منطقه الگو باشد در بخش‌هایی از صنعت یا عقب مانده یا رشد کندی دارد.  

وی با اشاره به ناترازی گاز توضیح داد: ناترازی در همه حوزه‌ها معضل کشور است. درخصوص ناترازی گاز، برق و بنزین دولت باید فکر اساسی داشته باشد.  

روند قیمت بنزین، گاز و برق روند به سود مردم و کشور نیست. برای برطرف کردن این ناترازی یا باید آن را گران کنیم یا باید جلوی هدررفت این حوزه گرفته شود  درباره گاز نیز به همین صورت است. ما در مصرف و تولید گاز دچار مشکل هستیم. اگر می‌گوییم که دچار مشکل هستیم، به این منظور نیست که گاز نداریم.  

رفع ناترازی‌ها یکسری تبعات برای دولت‌ها دارد. درباره ناترازی گاز مانند برق نظر بنده این است که باید این موضوع حل شود اگر حل نشود، به زودی دچار بحران می‌شویم.  

رشد اقتصادی ایران از محل فروش نفت/ ارائه خدمات مشاور مالی به شرکت ها توسط

در ادامه این نشست، همچنین، حسین در، رئیس هیات مدیره اتحادیه صنایع پایین دست پتروشیمی بیان کرد: متاسفانه در چند سال گذشته از زمانی که با دلار نرخ گذاری انجام می‌شود، با اشتباهی که انجام شد اصالت را در تمامی بنگاه‌های تولیدی به بازار و بازارسازی دادیم.

در صورتی که اگر بخواهیم اصالت را به تولید دهیم عیار واقعی مدیران مشخص می‌شود. رانت و رقابتی که ناشی از نرخ گذاری دلاری است، باعث شده که تمام واقعیت‌های تولید از بین برود.

واحد‌های پتروشیمی باید باشد و درست کار کند تا صنایع پایی دستی نیز حضور داشته باشد. اگر اصالت را به تولید دهیم عمده پتروشیمی‌های کشور محصولات جدیدی برای تولید و ارائه ندارند. پتروشیمی‌های ما به روز نیستند و تنوع و مدل فروش ندارند.

ما می‌دانیم دنیا متقاضی متانول نیست، در کشور سالانه ۲۰۰ هزار تن متانول مصرف می‌کنیم. دنیا از سمت پلی اتیلن به سمت پ پ می‌رود. ما چه تعداد طرح پلی اتیلن داریم؟ دنیا به سمت تولید پت و پ پ می‌رود. وقتی هدایت سرمایه گذاری را به سمت پت و پ پ ببریم چه اصراری به تولید متانول است؟ در چند سال اخیر رقابت پت به زیر ۴۳ درصد نرفته است.


وی در پاسخ به بورس نیوز، درخصوص تامین مالی و سرمایه گذاری صنایع پایین دست پتروشیمی گفت: نرخ‌های ۴۰، ۵۰ درصد برای ما ارزشمند است. تنها مشکلی که ما داریم این است که تنفس ابتدایی داشته باشیم. اگر این مشکل حل شود، ما با نرخ دو برابر فعلی نیز مشکلی نداریم. نهاد‌های مالی و کارگزاری‌ها برای  تامین سرمایه ما را انجام می‌دهند. عملا تامین مالی ما از طریق بانک‌ها صورت نمی‌گیرد و از بازار سرمایه و صندوق‌ها انجام می‌شود.

 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.