بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۵:۲۱
نگاهی به تعداد دفعات و حجم معاملات سهام در بورس نشان می دهد تمایل برای خرید سهام بیش از همه گروه سیمانی ها و سپس ساختمانی ها را در کانون توجه قرار داده بطوریکه فعالان بازار سهام در گروه سیمانی به هر قیمتی که شده خواهان تخصیص سهام یکی از شرکت های هم گروه این صنعت با وجود درجه ارزندگی نسبت به سایر نمادها، هستند.
کد خبر : ۶۷۵۹۹

با اتمام ساعات معاملات روز سه شنبه 91.03.10 شاخص بازار اول (تالار اصلي) با 47 واحد کاهش به رقم 22263 واحد رسيد. همین وضعيت را در شاخص بازار دوم (تالار فرعي) شاهد هستيم بطوريكه شاخص تالار فرعي در اين روز با ثبت 5 واحد کاهش عدد 36163 واحد را تجربه كرد. شاخص كل نيز در روز جاري با 47 واحد کاهش به رقم 26755 واحد رسيد.

گفتني است ارزش كل معاملات اين روز به رقم 340 میلیارد ریال رسید.

همچنین در این روز سیمان فارس و خوزستان با 4 واحد افزایش شاخص، بیشترین تاثیر مثبت را بر جا گذاشت و در مقابل مخابرات ایران با 14 واحد کاهش، بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص داشت.

بازار سهام در شرایطی فعالیت خود را به پایان برد که به جز گروه سیمانی ها کلیت حجم معاملات سهام چندان حاکی از غلبه خریداران بر فروشندگان نبود.

به گزارش بورس نیوز عمده ترین حجم معاملات سهام در روز جاری به سه نماد معاملاتی سیمان فارس و خوزستان با معامله 14 میلیون سهمی نیز سرمایه گذاری شاهد و حق تقدم ماشین سازی اراک هر یک با بیش از 13 میلیون سهم معامله اختصاص داشت.

پایین ترین حجم معاملات نیز از آن بانک پاسارگاد، سرمایه گذاری سپه و مخابرات ایران بود.

بورس تهران در روزهای آتی در شرایطی با ترافیک پر تردد شرکت ها و صنایع بورسی دارای عملکرد منتهی به پایان اسفند ماه هر سال در برگزاری مجامع عادی سالیانه رو به رو هستند که طی هفته آینده به لحاظ تعطیلات ایام تقویمی یکشنبه و دوشنبه، با حضور کم فروغ معامله گران به لحاظ استفاده از سفرهای بین شهری خواهند بود.

نگاهی به تعداد دفعات و حجم معاملات سهام در بورس نشان می دهد تمایل برای خرید سهام بیش از همه گروه سیمانی ها و سپس ساختمانی ها را در کانون توجه قرار داده بطوریکه فعالان بازار سهام در گروه سیمانی به هر قیمتی که شده خواهان تخصیص سهام یکی از شرکت های هم گروه این صنعت با وجود درجه ارزندگی نسبت به سایر نمادها، هستند.

در گروه ساختمانی ها اما گرایش عمده نقدینگی ها به بخش مسکن و تأثیرپذیری از برخی متغیرها همچنان به حاکم شدن دیدگاه مثبت بر این گروه شده است.

در این گروه بیش از 13 میلیون سهم سرمایه گذاری شاهد در 134 دستور معاملاتی و در دامنه نوسان مثبت قیمت دست به دست شد.

اهالی تالار توجه به ارقام برآوردی پروژه های برخی شرکت های ساختمانی در بودجه های خود و مقایسه آنها با نرخ های کنونی را مورد توجه قرار داده و معتقدند فاصله های عجیبی که میان این ارقام وجود دارد، باید مبنای دقیقی را برای ارزیابی سودآوری این شرکت ها ارایه دهد.

در نفت پارس اما تداوم حمایت سهامدار حقوقی در کنار مناسب شدن قیمت این سهم می تواند حاکی از روند صعودی آن در آغاز هفته آینده باشد. نفت پارس با وجود تعدیل مثبت درآمدی پس از بازگشایی نماد خود با افت قیمت سهام مواجه شد.

این سهم طی ماه های اخیر در بالاترین قیمت نرخ 753 تومانی را تجربه کرد اما پس از حرف و حدیث های نرخ خوراک پتروشیمی ها با افت مواجه شد.

اهالی تالار معتقدند با توجه به تلاش پالایشگاه ها برای دستیابی به راهکاری در تعیین نرخ بهینه مواد تولید با دولت، همسو با افزایش قیمت جهانی نفت خام و نوسان رو به بالای نرخ ارز، شرکت های پالایشگاهی و حتی تولید کننده روغن و روانساز با تداوم سودآوری مناسبی رو به رو خواهند بود.

در بازار امروز نماد معاملاتی سرمایه گذاری گروه توسعه ملی به دلیل تعدیل درآمد تلفیقی و سرمایه گذاری توسعه معادن فلزات، پتروشیمی آبادان و لبنیات پاک به دلیل تعدیل در درآمد پیش بینی شده متوقف شدند.

از سویی همزمان با بازگشایی نماد معاملاتی حق تقدم ماشین سازی اراک و اعلام عدم تعلق گرفتن سود سال مالی 90 به حق تقدم های خریداری شده در مجمع امسال، خریدهای پرحجمی صورت گرفت که با توجه به فاصله یکصد تومانی با قیمت سهم، همچنان تقاضای بسیاری را به دنبال خواهد داشت.

در مپنا نیز با وجود تداوم عرضه سهام، تمایل برای جمع آوری این سهم در قیمت های کنونی وجود دارد.

در نماد آلومینیوم ایران همسو با تداوم عرضه های محصولات این شرکت در بورس کالا، معامله گران بورس تهران خریدهای پرحجم سهام را در مقابل عرضه اندک این سهم شاهد هستند.

در سطح کلان اما از بازار تهران خبر می رسد رکود فزاینده ای در بخش کاغذ و سفارشات موجود در این صنعت حاکم شده است.

از مجمع چادرملو نیز خبر می رسد "کچاد" به ازای هر سهم یکصد تومان سود نقدی تقسیم کرده است.

در حفاری شمال اما نخستین دستگاه حفاری دریایی این شرکت موسوم به حفاری دریایی سحر یک در میدان فرزاد A در آب های خلیج فارس مستقر شد.

در بازار ارز و سکه نیز از امروز تحویل حواله مسکوک طلا بانک مرکزی (پته) بجای سکه متوقف شد.

در این بازار تا این لحظه نرخ هر اسکناس دلار امریکا با رشد 50 تومانی به حدود 1790 تا 1780 تومان رسیده است.

در مقابل نرخ هر سکه تمام بهار آزادی با کاهش 4 هزار تومانی به قیمت 660 هزار تومانی فروخته می شود.

در بازار بانکی خبر از حجم چک های برگشتی به 31 هزار میلیارد تومان در سال گذشته می رسد.

در مجموع بازار سهام، امروز با تداوم معاملات کم حجم سهام در نماد شرکت های بزرگ و تأثیرگذار بود. با این همه بازار علاقه شدیدی به شرکت های دارای نسبت قیمت به درآمدی پایین و دارای فاصله مناسب میان ارزش جایگزینی و ارزش بازاری سهام نشان می داد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر