بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۲۵
۱۴ سوال در حوزه تولید، صادرات و بورس از کاندید‌های ریاست جمهوری
کارشناس بازار سرمایه به طرح ۱۴ سوال تشکل‌ها و انجمن‌ها در حوزه تولید، صادرات و بورس از کاندید‌های ریاست جمهوری پرداخت.
کد خبر : ۲۸۲۰۹۷

حسین محمودی اصل، کارشناس بازار سرمایه در یادداشتی برای بورس‌نیوز، به طرح ۱۴ سوال از سوی تشکل‌ها و انجمن‌ها در حوزه تولید، صادرات و بورس از کاندید‌های ریاست جمهوری چهاردهم پرداخت:

کاندیدای محترم انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم
با سلام و دعای خیر.

بخش تولید و حوزه سرمایه گذاری به‌عنوان پیشران اصلی اقتصاد، دچار چالش‌های متعددی است. بیش از ۶۰ میلیون نفر به‌عنوان کارگر، کارفرما، فعال اقتصادی، بازنشسته (صندوق‌های بازنشستگی)، کارمند، معلم، سهامدار عدالت و .. درگیر سرمایه گذاری مستقیم و غیرمستقیم، در بخش تولید هستند. لطفا با اعلام نظر درخصوص مسائل ذیل به شناخت مردم در خصوص سیاست‌ها و برنامه‌های خود کمک نمایید.


۱) با توجه به اهمیت توجه به تولید و صادرات در جهان و با توجه به سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر مبنای اقتصاد درون زا و برون نگر، برنامه کلی و جامع جنابعالی در زمینه تولید چیست؟


۲) با توجه به ریسک زیاد و سود ناچیز تولید در مقابل ریسک پایین و سود بالای دلالی و سوداگری، برنامه جنابعالی برای هدایت منابع به سمت سرمایه گذاری در تولید چیست؟

۳) برای پیش بینی پذیری اقتصاد در جهت جذب سرمایه‌های داخلی و خارجی، شکل گیری تعامالت و قرارداد‌های باثبات در تولید و تحقق پروژه‌های بزرگ و اساسی در میان مدت و بلند مدت، راهکار جنابعالی چیست؟

۴) میانگین حاشیه سود تولید در یک سال در محدوده ۱۳ درصد است. آیا با سود بدون ریسک اوراق خاص ۳۰ درصد، اوراق اخزا بالای ۳۵ درصد در کنار تسهیلات نزدیک ۴۰ درصدی، امکان ادامه تولید، رشد تولید و صادرات وجود دارد؟ در دنیا نرخ سود تولید چند برابر نرخ بهره و تسهیلات است. برنامه شما چیست؟

۵) اکثر شرکت‌ها بزرگ یا در بورس هستند یا سرمایه گذار بورسی دارند و متعلق به صندوق‌های بازنشستگی (به ذینفعی کارمندان، کارگران و بازنشستگان)، سهامداران عدالت، فرهنگیان و ... هستند. میزان اهمیتی که به این بازار می‌‎دهید به چه میزان است؟

۶) آیا هدایت منابع به تولید از طریق بازار سرمایه را راهکار اساسی برای کاهش تورم وحذف دلالی و سوداگری در بازار‌های کالایی می‌دانید؟

۷) شرکت‌های پتروشیمی، فولاد، سیمان، پالایشی‌ها و ... در قالب صندوق‌های بازنشستگی و سهامداران عدالت، متعلق به بیش از ۶۰ میلیون ایرانی است. آیا می‌توان بدون دادن یارانه و امتیاز، بدون مجوز شرعی و قانونی، انواع تکالیف را بر دارایی حق الناس ایجاد کرد؟ چرا وقتی این شرکت‌ها نرخ خوراک را بیش از قیمت جهانی رقبا دریافت می‌کنند یا یارانه بسیار محدودی دارند و همچنین انواع عوارض صادراتی، حق انتفاع، حقوق مالکانه، افزایش ۲۰ درصدی هزینه به دلیل تحریم، قطعی برق در تابستان و قطعی گاز در زمستان و ... ایجاد شده است، آیا این حجم از تکالیف از جمله ارائه ارز با کمتر از ۵۵ درصد قیمت به‌عنوان رانت به واردکنندگانی که به نرخ ارز آزاد، کالا‌های وارداتی را عرضه می‌کنند معقول است؟ چرا؟

نباید شرکت‌های متعلق به بازنشستگان بیش ازنرخ تسهیالت یا نرخ تورم یعنی به اندازه معقول سود کنند که با این منابع بشود حقوق دریافتی آنان را متناسب با تورم افزایش داد؟

۸) عدم وجود فرماندهی واحد در بخش تولید، باعث شده بخش‌های مختلف در دولت از طریق اخذ شبه مالیات پنهان، فشار مضاعفی بر تولید وارد آورند؛ نرخ خوراک گران، عوارض گوناگون، تسهیلات گران و ... قبل از سازمان امور مالیاتی کمر تولید را شکسته است. راهکارجنابعای در این خصوص چیست؟

۹) تراز تجاری کشور ۱۷ میلیارد دلار منفی است و به دلیل تصمیمات غیرکارشناسی و رانت زا، صادرکننده تنبیه و وارد کننده تشویق می‌شود، معتقد به ادامه وضعیت موجود هستید، چه باید کرد؟

۱۰) بدهی دولت به صنعت پالایش، برق، اوره سازان و سایر بخش‌ها بسیار سنگین شده است و از توانمندی شرکت‌ها کاسته است. این شرکت‌ها با وجود طلب از دولت با اخذ تسهیلات گران قیمت به پرداخت حقوق اقدام می‌نمایند.


۱۱) شفافیت و رقابت جزء اصول اساسی یک اقتصاد پویا براساس اقتصاد مقاومتی است. عرضه کالا‌ها در بورس کالا با حذف رانت توانسته است صنعت پتروشیمی، فولاد، سیمان، پالایش و ... تولید را تقویت و در مسیر رشد قرار دهد. اما صنعت خودرو با قیمت گذاری دستوری و هدایت منابع به جیب دلالان در مسیر ورشکستگی قرار دهد در کل قیمت گذاری دستوری با ایجاد رانت در همه بخش‌ها و همه محصولات بزرگترین آسیب در رشد تولید و عامل تورم است. نظر شما چیست؟

۱۲) میزان مشارکت بخش خصوصی در تصمیمات کارشناسی و همچنین توجه به تشکل‌ها و انجمن‌ها براساس بند ۲ و ۳ قانون بهبود فضای کسب و کار ضرورت دارد. تا چه اندازه به داشتن جلسات پیوسته با تشکل‌ها و انجمن‌ها و استفاده از نظرات آن‌ها در همه بخش‌های دولت اعتقاد دارید؟

۱۳) با کاهش حاشیه سود شرکت‌ها، امکان اجرای طرح‌های توسعه‌ای و افزایش تولید و صادرات و ایجاد اشتغال نخواهد بود، برای طرح‌های توسعه‌ای اشتغال زا چه باید کرد؟

۱۴) مناسبات و مبادلات جهانی، بخش جدایی ناپذیر اقتصاد جهانی است؛ برای خنثی سازی تحریم‌ها و همچنین لغو تحریم‌ها و گشایش‌های اقتصادی بین‌المللی و منطقه‌ای چه برنامه‌ای دارید؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
بررسی انتظارات فعالان بازار سرمایه از دولت (آینده)
در گفتگو با علی سعدوندی؛ کارشناس بازار سرمایه

بررسی انتظارات فعالان بازار سرمایه از دولت (آینده)

بازار سرمایه جدا از بخش واقعی اقتصاد کشور نیست
در گفتگو با سیاوش وکیلی؛ کارشناس بازار سرمایه

بازار سرمایه جدا از بخش واقعی اقتصاد کشور نیست

شرایط اقتصادی کشور نمایان در تابلوی بورس
در گفتگو با سیاوش وکیلی کارشناس بازار سرمایه

شرایط اقتصادی کشور نمایان در تابلوی بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
مالباخته بورس دولتی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۹
بورسنیوز ایا میتونی بفهمی الان که انتحابات ریاست جمهوری هست و بازار باید مثبت باشه چرا یکماهه تمام نمادهارو دستوری صف فروش کردن وپس اندازهای مردمو دود کردن علت چیه؟ نکنه سو شرکتهارو دولت بزور خواسته بگیره؟