بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۶
سندیکای بیمه‌گران، بهترین اهرم برای پایان دادن به نرخ شکنی در بیمه‌های آتش‌سوزی

سیل بیمه آتش‌سوزی مدیریت ریسک سندیکای بیمه‌گران

مدیر شرکت بیمه معلم گفت: بر کسی پوشیده نیست که شناخت بهتر مردم نسبت به اهمیت وجود بیمه به عنوان اهرم حمایتی در حوادث ناگوار می‌تواند روز به روز بر توسعه نرخ پوشش بیمه‌ای ایران اسلامی کمک کند.
کد خبر : ۱۹۴۷۹۵
به گزارش بورس نیوز، سید محمدرضا محمودی حسینی اظهار کرد: سرزمین پهناور ایران یکی از حادثه‌خیزترین کشور‌های جهان به شمار می‌رود، ضمن اینکه به دلیل فرسودگی بافت‌های ساختمانی همیشه درگیر آتش‌سوزی‌های گسترده بوده است. نمونه بارز آن سیل اخیر است که ویرانگری‌های متعددی بر جای گذاشت و یا آتش‌سوزی ساحتمان پلاسکو که خسارات هنگفتی را ایجاد کرد، اینجاست که توسعه فرهنگ خرید بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی اهمیت می‌یابد.

بر کسی پوشیده نیست که شناخت بهتر مردم نسبت به اهمیت وجود بیمه به عنوان اهرم حمایتی در حوادث ناگوار می‌تواند روز به روز بر توسعه نرخ پوشش بیمه‌ای ایران اسلامی کمک کند.
 

در حال حاضر عدم فرهنگسازی سیستماتیک توسط عامل‌های قانونی به خوبی در سطح جامعه نمایان بوده که با تدبیر خاص می‌توان در ایجاد شرایط مطلوب و مناسب ندای امید را در بین بیمه‌گذاران اشاعه داد.

عوامل متعددی در ضعف فرهنگسازی دخیل خواهد بود اعم از شرکت‌های بیمه، شرایط اقتصادی موجود، عدم شفافیت در قوانین و مقررات، بیمه مرکزی به عنوان نماینده دولت و... که قطعا می‌بایست با برخی اقدامات نسبت به توسعه فرهنگ بیمه دست یاری را پرتوان کرد. 

در ذیل برخی اقدامات حمایتی در توسعه فرهنگ بیمه اشاره شده است:
خدمات پس از فروش: قطعاً عملکرد شرکت‌های بیمه در حوادث اخیر (مانند سیل فروردین ۹۸) خود به خود فرهنگسازی مستقیم را ایجاد خواهد کرد.

توسعه و تنوع روش‌های فروش در بازار به نسبت نیاز‌های مردم (فروش الکترونیکی، ایجاد دسترسی راحت و مدت زمان کوتاه و...)
استفاده از توان قوه مجریه، قوه قضائیه، قوه مقننه در جهت پیاده سازی روش‌های مختلف حمایتی و اجرایی لازم به منظور بسط فرهنگ بیمه؛ همانند وزارت آموزش و پرورش که در برنامه‌های سند افق توسعه آموزشی کشور امر بیمه را می‌تواند به صورت مستمر و ماندگار فرهنگسازی کرده و یا قوه مقننه با تصویب و اصلاح قوانین موجود شرایط را بهبود ببخشد.

برابر ماده ۵ تبصره ۷ وظایف حدود و اختیارات بیمه مرکزی جهموری اسلامی ایران، مجلس شورای اسلامی به عنوان مجری و عامل دولت، میتوانند به شرکت‌های بیمه در این بخش کمک حمایتی بسزایی نمایند (همانند حذف مالیات بر ارزش افزوده از بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی به منظور گسترش خرید).
 

اما در کنار اقدامات حمایتی و تسهیل بستر‌های قانونی توسط نهاد‌های دولتی، بدون شک شرکت‌های بیمه نیز می‌توانند از راهکار‌هایی برای افزایش فروش بیمه‌نامه‌های آتش‌سوزی بهره برند، از جمله:

ایجاد طرح‌های خاص بیمه‌ای با توجه به نیازسنجی از بازار‌های هدف
فرهنگسازی رشته بیمه آتش‌سوزی در بازار‌های خاص و عمومی بنابر اهداف کلان و خرد
ارائه خدمات پس از فروش به نحو احسن در موارد خاص به طور ویژه مانند «اقدام بلایای طبیعی اخیر»

استفاده از ابزار کارگزاران، نمایندگان و بازاریابان بیمه‌ای بصورت برنامه‌ریزی شده

شناسایی بازار‌های خاص و جدید با توجه به شرایط

ارائه نرخ‌های کارشناسی و اصولی بنابر شرایط رقابتی در بازار موجود

به‌روز رسانی پیوسته آموزشی شبکه فروش در امر بازاریابی

اهمیت بسیار زیاد به امر مشتری مداری و حفظ مشتری‌ها (بخصوص در بخش بازار خرد)
 

نکته دیگری که در خصوص بیمه‌های آتش‌سوزی ذکر آن ضروری می‌کند این است که یکی از چالش‌های موجود در زمان بحران‌های اقتصادی، افزایش خسارات عمدی در این حوزه است.

عوامل مختلفی می‌تواند در سوق دادن افراد سود جو برای سو استفاده از مزایای بیمه دخیل باشد، مانند:

وجود روابط ناسالم اداری در صنعت بیمه

خلا‌های قانونی در کشور

عدم استقلال بیمه مرکزی در برخورد با متخلفان و عدم وجود سامانه اطلاعاتی قوی

سوء مدیریت در صنعت بیمه و عدم ارتباط موثر صنعت بیمه و عوامل نظارتی

شرایط بد اقتصادی و روی آوردن برخی سودجویان در جهت کشف مال نامشروع

عدم مدیریت ریسک مناسب در برخی موارد بیمه‌ای کلان صنعت و عدم شفافیت مفاد بیمه‌نامه ها.
 

ولی قطعا با استفاده از کارشناسان و ارزیابان با تجربه رسمی بیمه مرکزی در زمان اعلام خسارت، ارزیابی‌های فنی و تخصصی ریسک‌های مورد بیمه با استفاده از کارشناسان متخصص، تهیه و تدوین سامانه استعلام سوابق آنلاین بیمه مرکزی، انتقال تجریبات مربوط در سندیکای بیمه‌گران، بازرسی‌های متمادی و ارائه مشاوره‌های تخصصی بیمه‌ای در بیمه‌نامه‌های کلان و... می‌تواند باعث کاهش حجم سواستفاده‌های احتمالی شود.

باید تاکید کرد، یکی از مهمترین بند‌های فروش بیمه‌نامه‌های تمیز و مدیریت شده، استفاده از ابزار‌های مدیریت ریسک، استفاده از کارشناسان خبره صنعت در ارزیابی ریسک، وجود سامانه اطلاعاتی قوی و مفید در جهت ارزیابی و... است و شرکت‌های بیمه با توجه به سیاست‌ها و شرایط بازار قطعاً به دنبال استفاده بهینه در جهت پوشش درست و کامل موارد بیمه‌نامه همگام با دقت در مدیریت ریسک هستند.
 

اما نمی‌توان از بیمه آتش‌سوزی سخن به میان آورد و به چالش اساسی آن اشاره نکرد.
یکی از معضلات موجود در صنعت بیمه نرخ‌شکنی‌های غیرکارشناسی و صرفاً به واسطه جذب حداکثری پرتفوی‌های موجود در بازار توسط شرکت‌های بیمه است.

در سند پیش‌بینی آزادسازی نرخ‌های حق‌بیمه رشته آتش‌سوزی بیمه مرکزی، سندیکای بیمه‌گران قطعاً میتوانند بهترین اهرم‌های کمک‌رسانی به وضع بازار فعلی باشند، ولی این ارتباط باید در راستای فرهنگسازی همراه با رعایت شرایط نرخ‌دهی توسط شرکت‌های بیمه همزمان بهینه‌سازی شود.
شرکت‌های بیمه می‌توانند بجای نرخ‌شکنی‌های غیر کارشناسی، با ارائه خدمات بهتر به بیمه‌گذاران و پرداخت به موقع خسارت، نسبت به حفظ ماندگار بازار کسب شده خود اقدام کنند.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر