بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۲:۳۶
بازار جان تازه می‌گیرد، به شرط عدم سوپرایز جدید از جانب دولت
چه بخواهیم و چه نخواهیم گروه خودرویی در بازار سرمایه پیشرو بوده و مطابق با آن دیگر گروه ها تحت تاثیر قرار می‌گیرند؛ این موضوع دلیل رشد در روز گذشته بوده. حرکت جمعی و دیدگاه عمده سهامداران خرد خواهد بود که به بازار جهت داده و حتی خلاف تحلیل های بنیادی عمل کند.
کد خبر : ۲۷۱۷۵۵

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز؛ درخصوص شرایط این روز‌های بازار سرمایه و پیش بینی رشد یا تثبت آن در روز‌های آتی بیان داشت: 
برای سومین با در ماه‌های اخیر، سطح دو میلیونی شاخص پس گرفته شد و همچون قبل، رفت و آمد‌هایی در بازار رخ خواهد داد. پیرو ابهامات سیاسی که در فضای کشور وجود داشته، همچون تعطیلات سه روزه که به کلیه بازار‌ها ابهانم شدیدی را القا کرد، از این رو روند صعوی بازار سرمایه را پایدار و پر قدرت پیش بینی نمیکنم. 


البته خوش بین و امیدواریم به واسطه پیگیری‌های دولت بر بازار سرمایه که در دستور کار قرار گرفته است شرایط مساعدی در بازار برقرار شود؛ هرچند در حال حاضر روند خوب و مثبتی را پیش بینی نمیکنم مگر آنکه در روز‌های آتی همچنان بازار روند مثبت خود را حفظ کند و جان تازه‌ای در بازار سرمایه برقرار گردد و  برای بازار‌های دیگر زنگ خبری باشد تا ورود پول به بازار سرمایه را شاهد باشیم.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد:فکر میکنم تا انتهای تابستان روند مثبت و منفی‌های کوتاه، ادامه دار باشند تا زمانی که ورود نقدینگی خوبی به بازار به وجود آید تا رونق به بازار تزریق شود، هرچند برای نیمه دوم سال بازار احوال بهتری خواهد داشت. چه بخواهیم و چه نخواهیم لیدر اصلی بازار خودرویی‌ها اند و با توجه به صف خرید‌هایی که وجود داشته و روند مثبتی که برای این گروه ایجاد شده است، باعث شده مجموع بازار نیز رشد داشته باشد. 


بازار تشنه پول و سرمایه است


 این کارشناس بازار سرمایه درباره اخبار منتشره در رابطه با افزایش نرخ بنزین و تاثیر بر صنایع پالایشی افزود: عده‌ای از تحلیلگران بنیادی که باور دارند نرخ بنزین بر پالایشی‌ها تاثیر ندارد درست بوده است، اما از آن جهت که پنجاه میلیون سهامدار در بازار وجود دارد، و باور دارند اگر بنزین گران شود موجب رشد پالایشی‌ها می‌شود پس در نهایت این اتفاق خواهد افتاد؛ باور سهامداران خرد است که باعث میشود همچون روز گذشته برای پالایشی‌ها شاهد صف خرید باشیم. پس تحلیل حرکت جمعی به نسبت تحلیل بنیادی در شرایط حال حاضر با اهمیت‌تر است. البته مسائل بنیادی بی تاثیر نبوده است و باید گوشه چشمی به آن نیز داشت. 
وی در ادامه تشریح کرد: بازار با خودوریی‌ها حرکت میکند و جان تازه‌ای به بازار داده شد و به طبع آن، دیگر صنایع بازار همچون فلزی‌ها و مابقی شاخص ساز‌ها رشد داشتند.اگر این روند ادامه دار باشد میتوان امیدوار بود که شاهد اتفاقی مثبت در بازار باشیم. هرچند نکته‌ای بسیار مهم وجود دارد که تمام پیش بینی‌ها و احتمالات ذکر شده، در صورتی است که خبر تازه و جریان خبری منفی‌ای از جانب دولت مطرح نگردد. 

 در حق بازار سرمایه جفا شده

وی همچنین خاطر نشان کرد: اگر نگاهی به آمار شاخص کل بیاندازیم، ارزش بازار در سال ۹۹ حدود ۳۹۹ میلیارد بوده که شاخص به سطح ۲ میلیون رسیده بود، حالا شاخص همان ۲ میلیون واحد را حفظ کرده، اما ارزش بازار به ۱۶۷ میلیارد تومان رسیده است؛ یعنی حدود ۴۰ درصد به نسبت سال ۹۹. به شاخص فعلی عرضه اولیه‌ها اضافه شده و قیمت دلار تغییر کرده و همچنین جا افتادگی بازار سرمایه از تورم، دلیل این رخداد است. با یک محاسبه ساده میتوان فهمید که ارزش بازار که از نصف کمتر شده و همچنان شاخص بر سطح ۲ میلیونی پابرجاست، این شاخص غیرواقعی بوده. با جرأت میتوان گفت در حق بازار سررمایه جفا شده، ظاهر اعداد درست و در باطن اینطور نیوده است و این موضوع نشان از این دارد که سرمایه خارج شده از بازار سرمایه به سمت سفته بازی، بازار ارز و خروج از کشور صرف شده است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فعال اقصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۴
دولت دسنش کج است و همیشه تو جیب سهامدار خرد.سود شرکتها را میخورد قیمت دستوری میدهد جیب سهامدار و شرکت را میزند تا جیب خودش را پر کند. در واقغ تولید و اشتغال را نابود میکند و مردم را تشویق به فرار از بورس و ورود به بازار سیاه دلار وسکه ... میکند.آیا واقعا دولت ابله است یا فاسد ودزد شایدم هر دو.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.