بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۴
بورس، قلک دولت برای تأمین کسری بودجه!
دیدگاهی در بازار شایع بوده و جریانات اخیر را شامل شده این مورد است که دولت، بورس را در قامت منبع تأمین کسری بودجه خود انگاشته؛ هرچند این دیدگاه فعلی است و در بلندمدت سمت‌وسو متفاوتی می‌تواند داشته باشد.
کد خبر : ۲۷۲۰۹۹

مجتبی دیبا در گفتگو با بورس نیوز، به تحلیل روند بازار سرمایه در روزهای آتی پرداخته و در رابطه با اوضاع و احوال اقتصادی کشور چنین بیان داشت:

چشم‌به‌راه خبری خوش از سمت دولت!

وی دررابطه‌با گزارش‌های سه ماهه شرکت ها و تاثیر بر روند بازار سرمایه افزود: شرکت هایی که باگزارش‌های خوب خود ظاهر شدند، می‌بینیم که تعدیل های مثبت نیز در رفتار عملکرد آنها وجود داشته و عملکرد بهتری نیز دارند.  نمیتوان منکر این شد که مشخصا بازار ریتم خوبی نداشته ولیکن صنایع و شرکتهایی که گزارشات خوبی داشته اند به نسبت کلیت بازار شرایط بهتری دارند. پس در ادامه بازار برخی شرکتها و صنایع حال و هوای خوبی خواهند داشت و متقابلا برخی چشم به راه اخبار مثبتی از سمت دولت خواهد بود.

این کارشناس بازار سرمایه دررابطه‌با محدوده حمایتی شاخص کل تشریح کرد: فعلاً از منظر تکنیکالی محدوده 1.930.000 برای بازار مهم بوده و تا زمانی که این منطقه از دست نرفته، نمی‌توان منطقه 1.820.000 واحدی را به‌عنوان منطقه مهم حمایتی بعدی یاد کنیم. باتوجه‌به ریسک‌های سیستماتیکی که بازار با آن رو‌به‌رو است، و خبرهایی که از جنس مثبت و منفی وجود دارد جهت بازار را تعیین می‌کند، پس باید گام‌به‌گام پیش رفته و رصد بازار از زاویه دورتر به دلیل موارد یاد شده، ریسک بیشتری خواهد داشت. 

شاخص عملاً ناقص بوده؛ اما باید به هر نحوی آن را پذیرفت 

وی دررابطه‌با دیدگاه شاخص محوری در سرمایه‌گذاری عنوان کرد: شاخص عملاً ناقص بوده و این موضوع در روند و ریتم بازار نیز مشخص است. همچنین در رفتار قیمتی بازار حس وابستگی و همگنی با شاخص وجود داشته هرچند شاید این رفتار صحیح نباشد؛ بدین جهت که زمانی که پترو پالایشی‌ها تحت‌تأثیر اخبار و سیاست‌گذاری‌هایی می‌گیرند، صنایع دیگری همچون غذایی، دام، و مجموعاً سهم‌های ریالی که انتظار می‌رود تحت‌تأثیر شگرفی قرار نگیرند؛ اما متوجه می‌شویم که این دست صنایع بسیار تأثیرپذیر بوده.

وی در ادامه افزود: هرچه باشد به دلیل مقبولیت عام، باید شاخص کل را بپذیریم و نمی‌توان با آن سر جنگ داشت. اگر قرار بر تدوین مبنای جدید باشد، مقبولیت از سمت عموم جامعه و فعالین است که به آن اعتبار می‌دهد؛ ولیکن تا زمانی که مبنای جدید و کاملی جایگزین نشده باید به همان مبنا ناقص اقتدا کرد و چاره‌ای نیست.

وی دررابطه‌با ریتم صحیح سرمایه‌گذاری تشریح کرد: قاعده مشخص یک سرمایه‌گذار این است که نسبت به اقتصاد کلان جهانی و اخبار سیاسی مرتبط باید دیدگاه کافی داشته باشد که قیمت‌های جهانی چطور و تحت چه عواملی تحت‌تأثیر قرار گرفته؛ تا تحلیل و پیش‌بینی درست‌تری در زمینه اقتصاد کلان کشور داشته باشد. در ادامه باید صنایع مهم و مرتبط با آن شرکت‌ها را زیر نظر بگیرد و سپس شرکت بهتر را از بین صنایع انتخاب کند و بعد به صورت‌های مالی آن شرکت دسترسی یابد؛ در نهایت با کمک تحلیل تکنیکال زمان مناسب ورود به بازار را کشف کند. در کنار موارد یاد شده توجه به جریانات نقدی نیز بسیار بااهمیت بوده. این یک سیکلی است که سرمایه‌گذار باید رعایت کند و نه اینکه فرد با مثبت‌شدن شاخص کل خرید انجام دهد و با منفی‌شدن شاخص به فکر فروش افتد و از بازار خارج شود. سرمایه‌گذار هوشمند است که این روند را رعایت کند.

دولت قصد اجرای سیاست‌های انقباضی دارد؛ اما در عمل به سمت سیاست‌های انبساطی حرکت می‌کند

این کارشناس دررابطه‌با شرایط رکود تورمی خاطرنشان کرد: معمولاً رکود تورمی در زمانی به وجود می‌آید که قیمت کالاهای مصرفی رشد داشته و یا تورم خود را حفظ کرده و مباحث سرمایه‌گذاری هیچ رشدی نداشته باشند.هرچند با تمام این تعاریف، زمان مناسبی برای سرمایه‌گذاری است؛ زیرا در شرایط رکود تورمی قیمت‌ها ارزان‎تر بوده و قدرت چانه‌زنی خریدار مثمرثمرتر خواهد بود؛ به این دلیل که فروشنده نیازمند نقدینگی است.

 وی در ادامه به عللی که باعث رخداد رکود تورمی می‌شود پرداخته و تشریح کرد: می‌توان گفت از دهه 90 این دومین بار است که در حالت رکود تورمی قرار می‌گیرم،  البته قبل آن نیز درگیر رکود خالص بودیم.در دولت یازدهم که آقای طیب نیا سمت وزیر اقتصاد را داشتند، اوضاع‌واحوال رکود تورمی و تأثیر آن بر اقتصاد کشور بدین‌گونه بود که به دلیل امیدواری مردم از برجام و انجام توافقات، رکود در اقتصاد جریان داشت اما به نسبت تورم کنترل شده بود. اما حالا این چشم‌انداز و امید وجود نداشته و اخبار نیز حامل بروز رخداد مثبت نیستند.از دید اقتصاددانان، شرایطی که در آن به سر می‌بریم؛ یعنی رکود تورمی موقعیتی را به وجود می‌آورد که نه راه پس و نه پیش را باقی نخواهد گذاشت و گذر از آن نسبت به شرایط صرفاً تورمی بسیار دشوارتر خواهد بود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
فعال اقصادی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۰۳
دولت دسنش کج است و همیشه تو جیب سهامدار خرد.سود شرکتها را میخورد قیمت دستوری میدهد جیب سهامدار و شرکت را میزند تا جیب خودش را پر کند. در واقغ تولید و اشتغال را نابود میکند و مردم را تشویق به فرار از بورس و ورود به بازار سیاه دلار وسکه ... میکند.آیا واقعا دولت ابله است یا فاسد ودزد شایدم هر دو.
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.