بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۵ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۱۶
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران مطرح کرد؛

افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه

افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه
رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران با ابراز نگرانی از افزایش خروج پول حقیقی از بازار سرمایه، گفت: با توجه به اینکه بانک‌ها و لیزینگ برای تأمین مالی شرایط لازم را ندارند، تنها امید بخش خصوصی، بازار سرمایه است. لذا باید برای ورود منابع بخش خصوصی به بورس فرش قرمز پهن و شرایط ورود تسهیل شود.
کد خبر : ۲۸۱۱۱۷

به گزارش بورس‌نیوز، فرشید شکرخدایی با اشاره به کاهش شدید مشارکت مردم در سرمایه‌گذاری‌های مولد و شفاف، به اطلاعات گفت: طبق آمار‌های ثبت شده، شاهد آن بودیم در سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۵ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد و در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ هزار میلیارد تومان از این بازار خارج شد. در سال ۱۴۰۱ نیز بیش از ۶۰ هزار میلیارد تومان خروجی پول از بازار داشتیم و در سال ۱۴۰۲ که بدترین سال بورس بود، خروج پول حقیقی به بیش از ۸۵ هزار میلیارد تومان رسید.

وی افزود: تداوم این روند در بازار سرمایه نگران کننده است وباید برای آن چاره اندیشی کرد.

شکرخدایی با بیان اینکه جهش تولید بدون جهش سرمایه‌گذاری و تأمین مالی امکان‌پذیر نیست، ادامه داد: سیاست‌های انقباضی بانک مرکزی موجب کاهش شدید دسترسی به منابع بانکی برای توسعه سرمایه‌گذاری شده است. در حال حاضر سود تسهیلات تأمین مالی توسط بانک‌ها بین ۳۶ الی ۴۰ درصد، سود تسهیلات تأمین مالی از طریق انتشار اوراق بدهی ۳۸ الی ۴۱ درصد و میانگین چهارساله نرخ مسود تسهیلات تأمین مالی از سکو‌های تأمین مالی جمعی ۴۴ درصد است؛ لذا می‌بینیم که این نرخ‌های بالا امکان جذاب بودن طرح‌های سرمایه‌گذاری را از بین برده است.


رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تأمین مالی اتاق ایران با اشاره به اینکه بانک‌ها علی‌رغم دستور بانک مرکزی حاضر به تأمین مالی پروژه‌های بلندمدت و سرمایه‌ای نیستند، گفت: تسهیل تأمین مالی بانکی برای پروژه‌های احداث یا نوسازی با درصد پیشرفت بالای ۷۰ درصد، تسهیل پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در بورس و فرابورس و سپردن ریسک سرمایه‌گذاری مردم به مردم، از جمله راهکار‌های جهش تولید است.

وی تأکید کرد: مشارکت مردم را آوردن پول خرد به بازار سرمایه می‌دانیم و بدون بورس مشارکت مردمی و تأمین مالی جهت جهش تولید صورت نمی‌گیرد.

شکرخدایی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه بانک‌ها و لیزینگ برای تأمین مالی شرایط لازم را ندارند، تنها امید بخش خصوصی، بازار سرمایه است؛ لذا باید برای ورود منابع بخش خصوصی به بورس فرش قرمز پهن و شرایط ورود تسهیل شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر