بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۰:۲۲
ضرورت اعلام و تعیین اولویت‌های اقتصادی؛

استفاده از کارشناسان، پاشنه آشیل دولت چهاردهم

استفاده از کارشناسان، پاشنه آشیل دولت چهاردهم
برای اینکه امیدوار باشیم در انتهای دولت حداقل چند مورد از چالش ها در مسیر اصلاح قرار گرفته‌‌‌اند، لازم است رئیس دولت با کمک رهبر تیم اقتصادی، به طور شفاف اولویت‌‌‌های اقتصادی را تعیین و اعلام کنند و در تعیین اعضای تیم اقتصادی توجه کنند که افرادی همسو و همدل با اولویت‌‌‌های تعیین‌شده‌‌ دولت انتخاب شوند.
کد خبر : ۲۸۳۰۵۳

به گزارش بورس‌نیوز، یکی از وعده‌های مهم دکتر پزشکیان، استفاده از کارشناسان در دولت جدید بود که البته اجرای ناشیانه آن می‌تواند به پاشنه آشیل دولت چهاردهم تبدیل شود.

اولین و مهم‌ترین خصوصیت تیم اقتصادی دولت باید هماهنگی آن باشد.

متاسفانه همین اصل ساده در بیشتر دولت‌های گذشته زیرپا گذاشته شده است؛ دلیل آن هم نگاه اشتباه رئیس دولت به استفاده از کارشناسان بوده است.

چون نظرات کارشناسان اقتصادی متفاوت بوده، روسای دولت‌های گذشته ترجیح می‌دادند هر یک از اعضای تیم اقتصادی را از یکی از نگاه‌های موجو د کارشناسی انتخاب کنند یا در مواردی متاسفانه مجبور به سهم دهی به احزاب و جریان‌های سیاسی بوده اند. این بزرگ‌ترین سم برای اجرای حکمرانی صحیح اقتصادی است.

در سوی دیگر، اولین اصل مدیریت منابع محدود، تعیین اولویت هاست؛ بنابراین برای اینکه امیدوار باشیم در انتهای دولت حداقل چند مورد از چالش‌ها در مسیر اصلاح قرار گرفته اند، لازم است رئیس دولت با کمک رهبر تیم اقتصادی، به طور شفاف اولویت‌های اقتصادی را تعیین و اعلام کنند و در تعیین اعضای تیم اقتصادی توجه کنند که افرادی همسو و همدل با اولویت‌های تعیین‌شده دولت انتخاب شوند.

تله دیگری که برخی دولت‌های گذشته در آن گرفتار شدند، تله تکیه به حلقه بسته مدیران بازنشسته‌ای بوده که برخی از آن‌ها در زمان تصدی مدیریتشان، خود مسبب بروز و تشدید چالش‌های امروز بوده اند.

انتظار اینکه این مدیران جسارت و علم کافی برای حل مشکلات پیچیده امروز را داشته باشند، کاملا بیجاست.

از سوی دیگر، جوانی که نسبت به علم اقتصاد و تجربه سایر کشور‌ها اشراف نداشته باشد، بسیار مخرب‌تر از مدیر کهن سالی است که وضع موجود را ادامه خواهد داد؛ چرا که جوان خام تغییرات بنیادینی ایجاد می‌کند که اوضاع را خراب‌تر خواهد کرد.

اگرچه لازم نیست همه تیم اقتصادی دولت اقتصاددان باشند؛ ولی لازم است که حداقل کارشناس اقتصادی باشند.

 

منبع: دنیای اقتصاد/دکتر حسین جوشقانی

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
رئیس احتمالی سازمان بورس در دولت چهاردهم
با انتخاب مسعود پزشکیان به‌عنوان رئیس جمهور منتخب؛

رئیس احتمالی سازمان بورس در دولت چهاردهم

حرکت بازارها به سمت قیمت تعادلی درنتیجه ایجاد
رشد شاخص بورس تا چه زمانی ادامه خواهد داشت؟

حرکت بازارها به سمت قیمت تعادلی درنتیجه ایجاد "هیجان"

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.