بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۶
عملکرد درخشان پست بانک ایران

وپست همچنان در رشد عملیات می‌تازد

وپست همچنان در رشد عملیات می‌تازد
پست بانک ایران بر اساس صورت‌های مالی سه ماهه در بهار ۱۴۰۳ عملکردی درخشان از خود به نمایش گذاشته است.
کد خبر : ۲۸۳۳۴۸

به گزارش بورس‌نیوز، پست بانک ایران گزارش صورت‌های مالی سه ماهه منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ خود را در سامانه کدال منتشر کرد. طبق این گزارش، این بانک موفق شده است در سه ماهه بهار ۱۴۰۳، مبلغ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان سود محقق کند، که این رقم نسبت به دوره مشابه سال قبل بیش از ۳۶ درصد رشد نشان می‌دهد.

طبق این گزارش وپست در پایان خرداد ماه، مانده خالص تسهیلات اعطایی خود را به ۶۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان رسانده و موفق شده است از این محل بیش از دو هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. با این حساب درآمد سه ماهه پست بانک از محل تسهیلات اعطایی نسبت به دوره مشابه سال گذشته بیش از ۲۰ درصد رشد کرده است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد مانده تسهیلات اعطایی این بانک نسبت به پایان خرداد ماه سال گذشته تقربیا ۲۶ درصد رشد کرده است. با توجه به رشد ۲۴ درصدی نقدینگی کشور در این مدت، می‌توان ادعا کرد که مانده تسهیلات اعطایی پست بانک در این مدت رشد حقیقی (دو درصد بیش از رشد نقدینگی) داشته است.

همچنین طبق گزارش منتشر شده مانده سپرده‌های پست بانک ایران در خرداد ماه ۱۴۰۳ به ۸۷ هزار میلیارد تومان رسیده است. این رقم نیز در مقایسه با پایان خرداد سال قبل بیش از ۲۶ درصد رشد نشان می‌دهد و در مقایسه با رشد نقدینگی نشانگر افزایش سهم پست بانک از بازار پول است.

جهش درآمد از اوراق بدهی

با وجود آنکه درآمد ناشی از اعطای تسهیلات پست بانک رشد قابل قبولی را تجربه کرده است، اما نگاهی به ترکیب درآمد‌های بانک نشان می‌دهد که این بانک بخش قابل توجهی از رشد درآمد‌های خود را مرهون جهش درآمد اوراق بدهی است که از ابتدای سال مالی جاری آغاز شده است. این بانک در خرداد ماه تقریبا ۲۲۳ میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی درآمد کسب کرده است. این در حالی است که میانگین درآمد ماهانه وپست از اوراق بدهی در سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ۱۴۰۲، ۱۵۶ میلیارد تومان بوده است. با این حساب، پست بانک ایران در بهار ۱۴۰۳ مجموعا ۶۶۰ میلیارد تومان از محل سرمایه‌گذاری در اوراق بدهی سود کسب کرده است که این عدد نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۵۸ درصد رشد کرده است.


بهاری فراتر از انتظار

طبق گزارش صورت‌های مالی ۳ ماهه وپست از ابتدای سال مالی جاری، این بانک موفق شده است در بهار ۱۴۰۳ هزار و ۲۴۹ میلیارد تومان سود خالص بسازد. این در حالی است که سود این بانک در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۲، تقریبا چهارهزار میلیارد تومان و سود خالص بانک در بهار ۱۴۰۲، ۹۱۸ میلیارد تومان بوده است. بررسی گزارش‌های ماهانه و همچنین صورت‌های مالی ۳ ماهه این بانک نشان می‌دهد که در بهار ۱۴۰۳، درآمد‌های بانک ۳۲ درصد افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که هزینه‌های تجهیز منابع برای بانک در مقایسه با بهار سال گذشته تنها ۲۲ درصد رشد کرده است. در نتیجه حاشیه عملیات بانک (بدون در نظر گرفتن هزینه‌های اداری و مالیات) از ۵۴ درصد به ۵۹ درصد رسیده است. با این حساب و چنانچه فرض شود عملکرد خوب پست بانک در بهار ۱۴۰۳ در سه فصل آینده هم ادامه پیدا کند، باید انتظار داشت که این بانک در سال مالی جاری بیش از پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان سود محقق کند. همین موضوع می‌تواند شرایط سهام پست بانک را در بورس تهران بهبود دهد.


انتظار بهبود وضعیت سهام پست بانک ایران

در حال حاضر میانگین نسبت P به E گروه بانکی کمتر از ۳ مرتبه است. به نظر می‌رسد فعالان بازار حاضر نیستند سهام بانک‌ها را در این قیمت‌ها خریداری کنند، چرا که این نسبت قیمت به درآمد را حقیقی نمی‌دانند. بررسی وضعیت بانک‌ها نشان می‌دهد که دلیل افت شدید نسبت قیمت به درآمد در این گروه، جهش سود ناشی از تسعیر دارایی‌های ارزی، به ویژه دربانک‌های بزرگ از جمله بانک ملت، است. از آنجا که بازار سهام این سود را قبل تقسیم و باکیفیت نمی‌داند، حاضر نیست با ایجاد فشار خرید در سهام بانک‌ها، P به E آن‌ها را ارتقا دهد. باید در نظر داشت که وضعیت برای پست بانک کاملا متفاوت است. نسبت قیمت به درآمد (P به E) «وپست» در حال حاضر با احتساب سود این بانک در بهار ۱۴۰۳ و همچنین با در نظر گرفتن سود تقسیمی پست بانک در مجمع سالانه، در حالی به کمتر از سه مرتبه رسیده است که سود این بانک با کیفیت و قابل تقسیم است. در حال حاضر ارزش بازار وپست با در نظر گرفتن قیمت تئوریک، تقریبا ۱۲هزار میلیارد تومان است و با احتساب سود با کیفیت و قابل تقسیم پنج هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی که این بانک می‌تواند در سال مالی جاری بسازد، نسبت قیمت به درآمد تحلیلی این بانک به ۲.۲ مرتبه رسیده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.