بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۰۸ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۷:۵۹
نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت صنایع ارتباطی آوا در روز جاری در محل فرابورس برگزار شد.
کد خبر : ۲۸۳۶۶۵
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، نشست خبری عرضه اولیه سهام شرکت صنایع ارتباطی آوا در فرابورس در روز جاری برگزار شد.

در این نشست، انوشیروان مرآت، سهامدار شرکت صنایع ارتباطی آوا اظهار کرد: شرکت صنایع ارتباطی آوا در سال ۱۳۸۵ تاسیس شد که یک شرکت دانش بنیان تولیدی است. این شرکت با نماد "آواک" در بازار سرمایه و تابلوی بازار نوآفرین ثبت شده است.

وی با اشاره به ترکیب سهامداری "آواک" افزود: مالکیت شرکت متعلق به سه نفر اشخاص حقیقی است که بیش از ۹۰ درصد از سهام شرکت را در اختیار دارند. باقی سهام در اختیار افراد مانند کارکنان شرکت و... است.

مرآت همچنین درباره اعضای هیات مدیره این شرکت ادامه داد: هیات مدیره شرکت، ۵ نفر از مدیران برجسته صنعت مخابرات هستند. آقای ادیب رئیس هیات مدیره "آواک"، آقای صدر مدیرعامل و نایب رئیس هیات مدیره، آقای حسینی، آقای شاهرخی و آقای حامد فلاح هیات مدیره شرکت را تشکیل می‌دهند.

وی توضیح داد: شرکت آوا تمام مجوز‌های لازم فعالیت این حوزه را اخذ کرده است. پروانه تولید نرم افزار، پروانه تولید سخت افزار، پروانه وزارت صنعت و پروانه تحقیق و توسعه را اخذ کرده است. صنایع ارتباطی آوا به عنوان شرکت دانش بنیان احراز صلاحیت شده است. همچنین به عنوان واحد فناور مستقر در پارک علم و فناوری دانشگاه تهران پروانه فعالیت را دریافت کرده است. همچنین، در رتبه بندی‌های سازمان برنامه و بودجه رتبه اول را در شاخه‌های مرتبط با کار خود دریافت کرده است. از نظر استاندارد‌های ایمنی نیز مجوز‌های مرکز مدیریت راهبردی افرا را دارد.

وی خاطرنشان کرد: فعالیت شرکت به صورت B۲B و B۲G است. مشتریان شرکت‌های آوا سازمان‌های متوسط و بزرگ اعم از خصوصی، دولتی و اپراتور‌های مخابراتی است. شرکت آوا، از نظر اندازه بازار بیش از ۵۰ همت، در شاخه زیرساختی ۵ همت و در زیرشاخه NGN حدود یک همت است. کاربرد این محصولات به عنوان سیستم‌های سوئیچینگ پرظرفیت در اپراتورهاست و نیز در شاخه سازمان‌ها در قالب مراکز تلفنی پرظرفیت، مراکز تماس تخصصی مانند سامانه ۴۰۳۰، سیستم‌های ارتباط بحران در مترو، راه آهن و شرکت‌های نفتی به کار می‌روند. از نظر فناوری ماهیت این محصولات جنبه نرم افزاری و نیز سخت افزاری دارد. بیش از ۶۰ درصد وزن کار در حوزه نرم افزاری است. 

مرآت بیان کرد: محصولات در حوزه سازمانی یا اپراتور‌های مخابراتی استفاده می‌شوند. اگر به لایه کد انبار نگاه کنیم، بیش از ۱۰۰ محصول وجود دارد. این محصولات توسط آوا اعم از سخت افزاری و نرم افزاری که محصولات سوئیچینگ پرظرفیت شرکت هستند، تولید می‌شود.

وی با اشاره به فرایند تولید شرکت گفت: فرایند تولید شرکت به دو بخش نرم افزاری و سخت افزاری تقسیم می‌شود. بخش نرم افزاری داخل شرکت انجام می‌شود. در بخش سخت افزاری؛ طراحی و قسمت دانش محور در شرکت انجام می‌شود. مواد اولیه توسط شرکت انتخاب و خریداری می‌شود، بخش کارگر محور یا خدمات مونتاژ ماشینی را به کارگاه‌های منتخب ارسال می‌کند. این خدمات در مدت زمان دو یا سه هفته انجام و به انبار کالای نیمه ساخته شرکت منتقل می‌شود. مونتاژ نهایی آنجا رخ می‌دهد. تزریق نرم افزار تولیدی، کنترل کیفیت و بسته بندی کالای ساخته شده در شرکت صورت می‌گیرد. 

مرآت درخصوص مزایای محصولات شرکت افزود: یکی از صرفه جویی محصولات در زیرساخت هاست. در گذشته اگر قرار بود مرکز سوئیچ ۱۰۰ هزار شماره‌ای در محلی احداث شود، اول باید ساختمان آن تامین می‌شد، سپس نیروی انسانی و. درحالی که در فناوری جدید به یک فضای یک متر مربع خلاصه شده اوپکس کمتری برای مشتری فعال می‌شود. پایداری و ثبات عملکرد شرکت به شکل کامل تری برای مشتری امکانپذیر است. فناوری جدید این امکان را می‌دهد که اگر در یک نقطه اختلالی به وجود آمد، با تجهیزاتی که در نقطه دیگری از ساختمان یا شهر دیگری وجود دارد، شبکه بدون وقفه به فعالیت خود ادامه دهد. مزیت دیگر، قابلیت ماژولاریتی است که در این فناوری وجود دارد. در شبکه‌های بزرگ مشتری به فراخور میزان بودجه‌ای که در اختیار دارد، می‌تواند به صورت تکه تکه شبکه را نوسازی و توسعه دهد.

وی درباره رقبای شرکت گفت: از نظر فضای رقابتی، رقبای شرکت‌های "هوآوی" و "سیسکو" هستند. در بخش اپراتور برند "هوآوی" و در بخش شرکت‌ها برند "سیسکو" رقبای شرکت هستند. شرکت سعی کرده سبد متنوعی برای مشتریان داشته باشد و به دنبال این است که این کار را عمق بخشد. شاخص وفاداری مشتری نیز بالا بوده است. ما مشتریانی داریم که به صورت مستمر به مدت ۱۲ سال مشتری شرکت بودند.

مرآت با اشاره به مشتریان شرکت بیان کرد: در بخش اپراتور‌ها تقریبا تمام اپراتور‌ها مثل مخابرات ایران، همراه اول، اپراتور‌های خصوصی مانند‌های وب، شاتل و ... جزو مشتریان "آواک" هستند. در بخش شرکت‌ها و سازمان ها؛ شهرداری تهران، استانداری تهران، شرکت راه آهن، دیوان محاسبات در زمره مشتریان شرکت قرار دارند. 

وی توضیح داد: به طور عمومی مزیت رقابتی مهم در بهای تمام شده و قیمت نسبت به رقبای داخلی و خارجی است. در این زمینه حتی نسبت به کشور چین مزیت داریم. در بخش دانش تجمیعی که در طول ۱۶ سال در شرکت ایجاد شده است، اگر شرکتی بخواهد آن را ایجاد کند باید با قیمت روز آن را ایجاد کند. 

مرآت درباره ورود یا ظهور رقبای جدید بیان کرد: یکی از آیتم‌های ما هزینه تغییر است که برای مشتریان این حوزه بسیار بالاست. از آنجایی که مشتریان ما سازمان‌های بزرگ هستند، سازمان‌های بزرگ مراحل تشریفاتی دارند. اصولا این موضوع ممکن است ۶، ۷ سال زمان ببرد. 

اقدامات شرکت

توسعه بازار؛ جزو اولویت‌های شرکت است. سگمنت‌هایی از بازار که جذاب هستند مانند سگمنت بانک ها، حوزه نفت و حوزه اپراتور‌های سیار. تنوع محصول؛ شرکت در این حوزه برنامه‌های گسترده‌ای دارد که سبد محصولات را گسترش دهد. شرکت تاکنون از منابع حمایتی صندوق نوآوری شکوفایی، وزارت ارتباطات و ... استفاده نکرده است.

دوره وصول مطالبات؛ فروش این صنعت فروش اعتباری است. دوره وصول مطالبات زیر یکسال در این صنعت بسیار خوب است. اما شرکت به دنبال این است که دوره وصول مطالبات را کاهش دهد. 

وی با اشاره به نیروی انسانی "آواک" افزود: شرکت ۵۰ نفر پرسنل ثابت دارد. خروجی تولید شرکت با این میزان پرسنل شاید معادل یا بیشتر از شرکت‌هایی است که به روش‌های قدیمی و کارگر محور فعالیت می‌کردند و ۳ هزار نفر پرسنل داشتند. این نشان می‌دهد که استفاده بهینه از منابع در شرکت آوا رقم می‌خورد. 

در ادامه این نشست، عباس پور، نماینده و مشاور پذیرش (تامین سرمایه تمدن) آخرین دارایی‌های شرکت در سال ۱۴۰۲، ۲۳۲ میلیارد تومان بوده که جمع بدهی‌ها ۲۸ میلیارد تومان، جمع حقوق مالکانه نیز ۲۰۵ میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: نکته مثبت درخصوص ساختار سرمایه شرکت این است که سرمایه سهامداران عمده و سرمایه گذاران اصلی شرکت سعی کردند که تمام نیاز‌های تامین مالی را خود بر عهده بگیرند و سهم حقوق مالکانه از ساختار سرمایه بالاست. نسبت بدهی شرکت تنها ۱۲ درصد است و این نشان دهنده این است که سهامداران عمده شرکت به فعالیت این شرکت اعتقاد دارند.

نماینده و مشاور پذیرش تامین سرمایه تمدن بیان کرد: سرمایه شرکت در سال ۱۴۰۲، ۱۰۰ میلیارد تومان است. نکته قابل توجه درباره سرمایه شرکت این است که کاهش سرمایه شرکت به دلیل تغییر در رویه ارزش دارایی‌های نامشهود شرکت است. از وقتی که شرکت تصمیم گرفته وارد بازار سرمایه شود، رویه خود را درباره دارایی‌های نامشهود رعایت کرده است. علیرغم اینکه شرکت، یک شرکت دانش بنیان است و انتظار می‌رود که دارایی‌های نامشهود آن حائز اهمیت باشد، اما حسن نیت سهامداران مجموعه نشان داده که به دنبال این نیستند تا دارایی‌ها یا دانش فنی را به عنوان آورده خود شناسایی کنند. به همین منظور کاهش سرمایه انجام شد و سپس افزایش سرمایه از محل آورده سهامداران و سود انباشته صورت گرفت.

وی توضیح داد: شرکت در سال ۹۷ و ۹۸ زیانده بوده است. دلیل آن تمرکز شرکت بر یکی از قرارداد‌های بزرگ بوده است. بعد از اینکه این اشکال به وجود آمد کمیته‌هایی تشکیل شد و شرکت به سود رسید. شرکت در سال ۹۹ از سود ۸ میلیارد تومانی به سود ۹۰ میلیارد تومانی در سال ۱۴۰۲ رسیده است. بیشترین سهم تامین منابع مالی مربوط به حقوق مالکانه است. 

وی درباره حاشیه سود و روند درآمدی شرکت ادامه داد: حاشیه سود ناخالص شرکت در سه سال گذشته بیش از ۵۰ درصد و در دو سال گذشته بیش از ۶۰ درصد بوده است. سود ناخالص شرکت تا سال ۱۳۹۶ از ۱۳ میلیارد تومان به ۱۰۵ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده است. 

خلاصه صورت مالی شرکت

عباس پور بیان کرد: درآمد شرکت از طریق فروش نرم افزار محقق می‌شود و نرم افزار‌های تولیدی شرکت در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. در مرحله بعد، فروش سخت افزار و ارائه خدمات به مشتریان است. بخش عمده فروش شرکت، ۹۰ درصد به بخش سخت افزاری و نرم افزاری و باقی به ارائه خدمات بستگی دارد. فروش مجوز کاربری نرم افزاری نیز صورت می‌گیرد. فروش اولیه از طریق مناقصات و بازاریابی انجام می‌شود و بخش دیگر درحوزه ارتقای محصولات مشتریان است. 

صورت سود و زیان شرکت از سال ۹۷ تا ۱۴۰۲

نماینده و مشاور پذیرش تامین سرمایه تمدن خاطرنشان کرد: درآمد شرکت از سال ۹۷ حدود ۱۰ میلیارد تومان بوده که به بیش از ۱۶۳ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ رسیده و نشان از رشد قابل توجه درآمد‌ها و سهم بازار شرکت دارد. سود ناخالص شرکت در سال ۹۷ کمتر از یک میلیارد تومان بوده که در حال حاضر به ۱۰۵ میلیارد تومان رسیده است. سود عملیاتی نیز با رشد همراه بوده و به بیش از ۹۶ میلیارد تومان رسیده است. شرکت از تسهیلات مالی بهره دار استفاده نمی‌کند. 

وی ادامه داد: نکته مهم درخصوص عملیات شرکت این است که عمده درآمد‌های شرکت در ۶ ماهه دوم محقق می‌شود. اگر عملکرد میان دوره سه ماهه شرکت را ببینید، درآمد قابل ملاحظه‌ای مشاهده نمی‌شود، اما باتوجه به بودجه‌های ارائه شده رقم قابل توجهی از نظر شناسایی درآمد اتفاق نیفتاده است. شناسایی درآمد در سه ماهه پایانی سال انجام می‌شود.

صورت وضعیت مالی شرکت در سال ۹۷ تا ۱۴۰۲

وی افزود: اکثر تامین مالی شرکت از طریق سهمداران صورت گرفته است. سهامداران یا از تقسیم سود یا از محل مطالبات چشم پوشی انجام دادند تا رشد را در دارایی‌های شرکت ایجاد کنند. سهم دارایی‌های جاری در ساختار سرمایه شرکت بسیار مهم است. عمده دارایی‌های شرکت مربوط به دارایی‌های جاری است. دارایی با اهمیت شرکت، ساختمانی است که در پارک علم و فناوری پردیس ایجاد شده است. 

نسبت‌های مالی

عباس پور گفت: نسبت جاری شرکت بسیار بالاست و نشان دهنده این است که توان نقدینگی شرکت مناسب است. نسبت مالکانه حدود ۸۸ درصد است. بازده دارایی‌های شرکت حائز اهمیت بوده و سهم دارایی‌های جاری نیز بالاست. این نشان می‌دهد که شرکت با توجه به وضعیت عملیاتی بازده خوبی نیز کسب کرده است. نکته دیگر، دوره وصول مطالبات است. دوره وصول مطالبات بیش از ۲۰۰ روز است. باتوجه به نوع فعالیت شرکت، انعقاد قرارداد‌ها و شناسایی درآمد در پایان سال بر دوره وصول مطالبات تاثیرگذار است. شرکت از معافیت مالیاتی برخوردار است. درحال حاضر شرکت تا سال ۱۴۱۵ معاف از مالیات است.

قرارداد‌های با اهمیت

وی بیان کرد: قرارداد با شرکت مخابرات ایران با مبلغ ۴۷ میلیارد تومان، قرارداد با راه آهن به مبلغ ۱۱ و ۱۷ میلیارد تومان است. قرارداد‌هایی که تاکنون انجام نشده قرارداد با همراه اول است. ایرانسل مذاکراتی انجام شده که هنوز به قرارداد منجر نشده است. 

مهمترین برنامه‌های آتی شرکت

عباس پور توضیح داد: توسعه بازار و ورود به سگمنت‌های بازار، تعمق بخشی بیشتر به مشتریان و تعمق بخشی به سبد محصولات تولیدی. طرح توسعه‌ای در دو فاز دارد. فاز اول افزایش مقیاس تولید محصولات و فاز دوم تولید محصولات سوئیچ ارتباطی است. مخارج این دو فاز ۵۰۰ میلیارد تومان ارزیابی شده است. مخارج فاز اول مرحله اول ۱۷۰ میلیارد تومان از طریق افزایش سرمایه صورت می‌گیرد. مساحت ساختمان ۸۲۷ متر مربع و زیربنای ساختمان ۱۰۰۰ متر مربع در پارک علم و فناوری پردیس ایجاد شده است.

در ادامه، مدیرعامل شرکت صنایع ارتباطی آوا درپاسخ به خبرنگار بورس نیوز، درخصوص پیش بینی از سود سال ۱۴۰۳ و تاثیر تحریم بر فعالیت شرکت گفت: سود فروش شرکت در سال ۱۴۰۳، ۲۱۰ میلیارد تومان و سود عملیاتی ۱۲۵ میلیارد تومان خواهد بود. محصولات ما داخلی است. باتوجه به نیروی انسانی متبحر در شرکت تحریم‌ها تاثیر چندانی روی فعالیت ما نخواهد داشت. 
وی درباره افزایش سرمایه بیان کرد: افزایش سرمایه از محل سود انباشته از ۱۰۰ میلیارد تومان به ۱۹۰ میلیارد تومان در سال ۱۴۰۳ خواهد رسید.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.