بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۳ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۸:۳۶
مسئول مرکز فناوری‌های مالی و اطلاعاتی صندوق کارآفرینی امید:

زمین بازی صندوق کارآفرینی امید متفاوت از بانک‌های بزرگ/ تامین مالی؛ ماموریت صندوق است

زمین بازی صندوق کارآفرینی امید متفاوت از بانک‌های بزرگ/ تامین مالی؛ ماموریت صندوق است
مسئول مرکز فناوری‌های مالی و اطلاعاتی صندوق کارآفرینی امید نهاد ریاست جمهوری گفت: زمین صندوق کارآفرینی امید متفاوت از بانک‌های بزرگ است و این تفاوت نشات گرفته از فلسفه وجودی و ماموریت آن است.
کد خبر : ۲۸۴۱۸۰
نویسنده :
مینا علیزاده

مصطفی امینی، مسئول مرکز فناوری‌های مالی و اطلاعاتی صندوق کارآفرینی امید نهاد ریاست جمهوری در گفتگو با بورس نیوز، اظهار کرد: صندوق کارآفرینی امید یک صندوق حمایتی در خدمت سیاست‌های رئیس جمهور است. وقتی رئیس جمهور برنامه حمایتی در حوزه اشتغال داشته باشد، یکی از جا‌هایی که روی آن حساب می‌کند صندوق کارآفرینی امید برای تامین مالی حوزه اشتغال مخصوصا کسب و کار‌های خرد، کوچک و متوسط است. این حوزه حوزه‌ای است که در جهان مورد توجه قرار گرفته و از نظر نرخ کارآفرینی، اشتغالزایی و کسب و کار‌های خرد، کوچک و متوسط نرخ قابل توجهی دارد. 

وی افزود: وظیفه صندوق کارآفرینی امید تامین مالی این گروه کسب و کار است که شاید بانک‌های بزرگ کمتر به آن توجه می‌کنند. زیرا نرخ بازدهی سرمایه آن‌ها متفاوت است و شاید برای بانک‌ها جذاب نباشد، پراکندگی جغرافیایی آن‌ها زیاد است، تعامل با آن‌ها سخت است و... به این علت صندوق کارآفرینی امید روی این موضوعات متمرکز شده است. شاید بتوان زمین بازی صندوق کارآفرینی امید را این طور سنجید که زمین صندوق کارآفرینی امید متفاوت از بانک‌های بزرگ است و این تفاوت نشات گرفته از فلسفه وجودی و ماموریت آن است. این ماموریت یکی از موضوعات راهبردی کشور در افزایش نرخ اشتغال و کاهش نرخ بیکاری در کشور است. 

امینی درخصوص حمایت از شرکت‌های دانش بنیان افزود: صندوق کارآفرینی امید به طور کلان در موضوع اشتغال فعالیت می‌کند که شاخه‌ای از آن شرکت‌های دانش بنیان است. با طراحی معاونت توسعه کسب و کار در صندوق، طرح "نوفن" طراحی شده و دنبال این هستیم که از ظرفیت کسب و کار‌های دانش بنیان برای ارتقای کسب و کار‌ها و اقتصاد روستایی استفاده شود. دغدغه‌ای که در صندوق کارآفرینی امید مطرح می‌شود و شاید تفاوت آن با صندوق نوآوری و شکوفایی باشد، این است که صندوق کارآفرینی امید دنبال این است که کسب و کار‌های دانش بنیان را به موضوعات مهم مانند اقتصاد روستا، صنایع روستایی و... متصل کند. ما از شرکت‌های دانش بنیان حمایت مستقل نیز داریم، اما شاخص موفقیت را در این می‌بینیم که اگر کسب و کار دانش بنیانی وجود دارد بتوانیم در کسب و کار خرد، کوچک و متوسط پیوند دهیم و ظرفیت را برای افزایش و بهره وری کسب و کار‌ها دنبال کنیم. 

مسئول مرکز فناوری‌های مالی و اطلاعاتی صندوق کارآفرینی امید بیان کرد: حمایت‌های مالی، حمایت‌های سیاسی، حمایت‌های مشورتی و قانونی اگر لازم باشد انجام می‌دهیم. برای اینکه صندوق به این فکر می‌کند که پیوند بین شرکت‌های دانش بنیان را با کسب و کار‌های خرد، کوچک و متوسطی که دانش بنیان نیستند مثل مشاغل خانگی، مشاغل فرد محور را برقرار کند و بهره وری این کسب و کار‌ها را بالا برد.

وی ادامه داد: از صندوق کارآفرینی امید توقع می‌رود از منابع حمایتی دولت و نهاد‌های حاکمیتی استفاده کند و آن را به سمت کسب و کار‌های خرد، کوچک و متوسط هدایت کند. اما این تمام داستان نیست. به عنوان مثال در موضوع تجهیز منابع، صندوق رتبه یک ایران را برای استفاده از منابعی که در سامانه جامع اشتغالزایی کشور وجود دارد، به خود اختصاص داده و عملا توانسته این شاخص را با موفقیت پاس کند. همچنین، صندوق به سمت تفاهمنامه با سازمان‌ها نیز می‌رود و این کار را با تامین مالی مشارکتی بخشی از منابع را خود و بخشی دیگر را سازمان‌های خصوصی و حتی دولتی که می‌خواهند در حوزه اشتغال نقش داشته باشند، انجام می‌دهد. عملا صندوق ورود می‌کند و با امضای تفاهمنامه این منابع را به سمت آنچه که اولویت صندوق یا حتی اولویت نهادهاست، هدایت می‌کند. 

امینی در این باره خاطرنشان کرد: صندوق دو نوع تامین مالی دارد. یکی تامین مالی نهادمحور و دیگری تامین مالی مردم محور که از طریق تامین مالی جمعی این موضوع را پیش می‌برد. 

وی توضیح داد: دغدغه صندوق برای تامین مالی از این راه‌ها اتفاق می‌افتد. بخشی از درآمد صندوق از طریق منابع حمایتی، بخشی دیگر از طریق کارمزد‌های اقساط و کارمزد‌های خدمات جانبی تامین می‌شود. شاخص سنجش موفقیت صندوق در تامین مالی و تخصیص آن است. ماموریت صندوق با ماموریت یک بانک تجاری متفاوت است. سودآوری برای صندوق مهم است، اما ماموریت ما تامین مالی است. ماموریت صندوق که رئیس جمهور واگذار کرده بود، احیای واحد‌های راکد در کشور بود. در این اتفاق مبارک صندوق بالغ بر ۹۰ درصد شاخص‌های خود را با موفقیت پشت سر گذاشته است. 

این مقام مسئول بیان کرد: ما آینده صندوق را روی "فناوری بنیان شدن" برنامه ریزی کردیم. معتقد هستیم که اگر قرار باشد در مقیاس کشور درست عمل کنیم، لازم است دو اتفاق بیفتد. اتفاق اول این است که بتوانیم فراگیری مالی صندوق را افزایش دهیم. به این معنا که در هر نقطه از کشور اگر کسی طرح کارآفرینی داشت و احتیاج به حمایت داشت بتواند خدمات را غیرحضوری دریافت کند. 

موضوع دیگر اینکه بتوانیم ماموریت‌ها را درست انجام داده و اهداف را محقق کنیم. ما صندوقی هستیم که در خدمت اولویت‌های رئیس جمهور هستیم. اگر این موضوع را با استفاده از فناوری محقق کنیم عملا منجر به این شدیم که حتی منابع مالی که در نهاد‌های دولتی وبخش خصوصی در قالب مسئولیت‌های اجتماعی است را به جایی که لازم است، هدایت کنیم. ما ادعا نمی‌کنیم که می‌خواهیم با بنگاه‌های اقتصادی بزرگ کار کنیم اگرچه این کار را بنا به ضرورت انجام می‌دهیم. ادعای ما این است که روی جایی متمرکز هستیم که شاید بنگاه‌ها و بانک‌های بزرگ کمتر به آن‌ها توجه می‌کنند. مانند کسب و کار‌های خرد و. شاخص موفقیت خود را در این می‌دانیم که بتوانیم در روستا‌ها اشتغال ایجاد کنیم. این وجه تمایز ماست و این را از طریق تکنولوژی ایجاد می‌کنیم. این توسعه پذیری، مقیاس پذیری و تکرار پذیری را در صندوق با استفاده از خدمات غیرحضوری دنبال خواهیم کرد که در قالب طرح کلان در سه محور بانکداری اجتماعی، بانکداری اصناف و بانکداری وقف است..

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.