بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۱
آیا رکورد‌های تاریخی طلا با کاهش تدریجی نرخ بهره ادامه خواهد داشت؟
روز چهارشنبه، قیمت طلا در معاملات آسیایی به ثبات رسید و بخشی از ضرر‌های اخیر را جبران کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که معامله‌گران همچنان انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ بهره را بیشتر کاهش دهد.
کد خبر : ۲۸۶۳۴۱
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ روز چهارشنبه، قیمت طلا در معاملات آسیایی به ثبات رسید و بخشی از ضرر‌های اخیر را جبران کرد. این اتفاق در حالی رخ داد که معامله‌گران همچنان انتظار دارند که فدرال رزرو نرخ بهره را بیشتر کاهش دهد.

این فلز گرانبها در سپتامبر به رکورد‌های تاریخی دست یافت، اما از آن زمان در محدوده ۲،۶۰۰ دلار در هر اونس باقی مانده است، زیرا معامله‌گران کاهش آهسته‌تر نرخ بهره توسط فدرال رزرو را پیش‌بینی کرده‌اند. دلار نیز به دلیل این پیش‌بینی‌ها به بالاترین سطح دوماهه خود رسید و بر بازار‌های فلزات فشار آورد.

با این حال، بازار‌ها همچنان انتظار دارند که نرخ‌های بهره آمریکا به تدریج کاهش یابد، که این امر پتانسیل صعودی بیشتری برای طلا و سایر دارایی‌های بدون بازده ایجاد کرده است. این موضوع طلا را نزدیک به اوج‌های اخیر خود نگه داشته است.

قیمت نقدی طلا با ۰.۲ درصد افزایش به ۲،۶۶۷.۰۷۲ دلار در هر اونس رسید، در حالی که قیمت آتی طلا برای تحویل در دسامبر با ۰.۲ درصد افزایش به ۲،۸۳.۹۵ دلار در هر اونس در ساعت ۰۴:۳۹ به وقت گرینویچ رسید.

طلا در محدوده ثابت زیر رکورد‌های تاریخی

در سه هفته گذشته، قیمت نقدی طلا عمدتاً در یک محدوده ثابت بود و تلاش برای دستیابی به رکورد‌های جدید ناموفق بود، زیرا بازار‌ها نرخ نهایی بالاتری را برای فدرال رزرو در نظر گرفتند.

قیمت‌های نقدی در اواخر سپتامبر به رکورد ۲،۶۸۵.۹۶ دلار در هر اونس رسید.

با وجود ترس از بدتر شدن شرایط ژئوپلیتیکی در خاورمیانه که تقاضای پناهگاهی برای طلا را افزایش داد، این تأثیر به دلیل قدرت گرفتن دلار که به دنبال نشانه‌هایی از استحکام اقتصاد آمریکا بود، کاهش یافت.

با این وجود، طلا تا اینجای سال با سود‌های شگفت‌انگیزی همراه بوده و به رکورد‌های پی‌درپی دست یافته است، زیرا معامله‌گران همچنان بر این باورند که در نهایت نرخ‌های بهره آمریکا کاهش خواهد یافت.

بر اساس داده‌های CME Fedwatch، معامله‌گران ۹۱.۱ درصد شانس کاهش ۲۵ واحد پایه‌ای نرخ بهره توسط فدرال رزرو در ماه نوامبر را پیش‌بینی کردند، که کمتر از کاهش ۵۰ واحد پایه‌ای در ماه سپتامبر است. همچنین، معامله‌گران احتمال کمی برای ثابت ماندن نرخ بهره نیز در نظر گرفته‌اند.

دیگر فلزات گرانبها روز چهارشنبه با کاهش ارزش دلار نسبت به اوج دوماهه اخیر خود افزایش یافتند. قیمت آتی پلاتین ۰.۹ درصد افزایش یافت و به ۱،۰۰۵.۳۰ دلار در هر اونس رسید، در حالی که قیمت آتی نقره با ۰.۲ درصد افزایش به ۳۱.۸۱۲ دلار در هر اونس رسید.

ثبات قیمت مس در پی عدم قطعیت چین و کاهش شدید اخیر

در میان فلزات صنعتی، قیمت مس پس از کاهش‌های شدید در جلسات اخیر به ثبات رسید، زیرا شک و تردید‌هایی نسبت به تلاش‌های اخیر چین برای تحریک اقتصادی به وجود آمده است.

قیمت آتی مس در بورس فلزات لندن با ۰.۶ درصد افزایش به ۹،۵۸۶.۵۰ دلار در هر تن رسید، در حالی که قیمت آتی مس برای تحویل در دسامبر با ۰.۴ درصد افزایش به ۴.۳۶۰۳ دلار در هر پوند رسید.

قیمت مس در جلسات اخیر به دلیل واکنش ضعیف معامله‌گران نسبت به اقدامات محرک اقتصادی چین، که جزئیاتی از زمان و میزان این اقدامات ارائه نشد، کاهش یافت.

آمار‌های ضعیف اقتصادی از چین نیز فشار بیشتری وارد کرد، چرا که داده‌های اخیر نشان داد تورم منفی ادامه داشته و صادرات کلیدی این کشور کاهش یافته است.

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.