بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۶
آلبرت بغزیان، اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز؛

بانک مرکزی اگر بخواهد می‌تواند

بانک مرکزی اگر بخواهد می‌تواند
بیشترین دارنده و دانا در بازار ارز بانک مرکزی است، خود از ذخایر اطلاع دارد و می‌داند که دولت با چه نرخی می‌تواند کشور را اداره کند بنابراین تغییرات نرخ ارز هم زیر نظر بانک مرکزی است، باید گفت که این موضوع در ادوار قبل مشاهده می‌شد.
کد خبر : ۲۶۷۱۵۳

بانک مرکزی اگر بخواهد می‌تواند

بورس نیوز:

به گفته مقامات مسئول بانک مرکزی معاملات رسمی ارزی تا ساعات پایانی روز جمعه گذشته تمدید شد. فعالان  بازار ارز بر این باورند که خبر منتشره نشانگر افزایش حجم عرضه ارز توسط بانک مرکزی به صرافی‌های مجاز است.

مشکل نخواستن است

آلبرت بغزیان، اقتصاددان تشریح کرد: برای تثبیت نرخ دلار باید گفت که اگر بانک مرکزی بخواهد، می‌تواند انجام دهد پس اگر تابه‌حال این اتفاق رخ نداده مسئله نخواستن است. مثل خودروساز که محصول آن قیمت پایه دارد، ولی در بازار آزاد با اختلاف فروخته می‌شود، نحوه عرضه خود خودروساز ایجاب می‌کند که این‌گونه پیش رود. در بازار ارز هم به همین صورت است، بیشترین دارنده و دانا در بازار ارز بانک مرکزی است، خود از ذخایر اطلاع دارد و می‌داند که دولت با چه نرخی می‌تواند کشور را اداره کند بنابراین تغییرات نرخ ارز هم زیر نظر بانک مرکزی است، باید گفت که این موضوع در ادوار قبل مشاهده می‌شد. باوجود تغییر سامانه‌ها به نظر نمی‌رسد که روند ادوار قبل در دوره ریاست جدید ادامه یابد، این سامانه‌ها به حذف بازار سوداگری و ایجاد تقاضای مصرفی در بازار کمک می‌کند همچنین رفع نیاز به هنگام و اندازه برای متقاضیان را فراهم می‌سازد.

وی افزود: ارز ۲۸۵۰۰ تومان به کالا‌های که تشکیل‌دهنده سفره مردم است تخصیص می‌یابد و ۵ هزار یورو یا دلار هم برای متقاضیان ارز ۲ هزار یورویی در دوره قبل اختصاص داده می‌شود، با این اقدامات بازار تحت نظر بانک مرکزی قرار می‌گیرد و تغییرات در بازار هم بعدازاین تصمیمات ناشی از اقدامات بانک مرکزی خواهد بود. این چند نمونه از اطلاعاتی که می‌توان، از تصمیمات ریاست جدید بانک مرکزی تا به اینجا استنباط کرد.


بیشتر بخوانید: سامانه‌ای که شفاف‌سازی نشده است



این کارشناسی علوم اقتصادی عنوان کرد: با تغییر نام بازار متشکل ارزی سعی بر پررنگ کردن نقش آن شده است، سامانه‌ها نیز تغییر پیدا کرد دراین‌بین فناوری‌های توسعه یافته‌‍اند که آن‌هم به گسترش مراجعات غیرحضوری کمک می‌کند. آلان نمی‌توان درباره اینکه اقدامات یا تصمیمات رئیس‌کل بانک مرکزی تاکنون برای کاهش یا تثبیت نرخ دلار مو اثر بوده یا خیر قضاوت کرد، انصاف اوست که تا چه میزان قصد بر عملی کردن وعده‌های خود دارد. در شرایط فعلی بازار ارز در محدوده ۴۵ هزار تومان مانده، بانک مرکزی هم حد وسط را برای عرضه ۵ هزار دلار انتخاب کرده و کفی هم وجود دارد مانند ۲۸۵۰۰ تومان، باید میان این ارقام برای عرضه تناسب ایجاد شود که معتقدم بانک مرکزی توان لازم برای ایجاد این تناسب را دارد. اگر تغییری پیدا شود این خواسته بانک مرکزی برای افزایش یا کاهش خواهد بود البته که کاهشی در نرخ دلار احساس نمی‌شود.

سامانه ها نظارتی است


بغزیان با اشاره به تشکیل سامانه‌ها بیان کرد: بیشتر سامانه‌های به وجود آمده در دولت سیزدهم نظارتی است تا اینکه به تثبیت سازی کمک کند، بیشتر هدف ایجاد نظام است، ولی اینکه اثرگذاری بر نرخ دلار و سفره مردم تا چه میزان است نمی‌توان قضاوت کرد. به فرض مثال سامانه قبل با ایرادی مواجه بوده برای اصلاح آن کلاً از دسترس خارج‌شده است و به‌جای اینکه ایراد یا سو استفاده‌های صورت گرفته، مرتفع شود کل سامانه از مدار خارج می‌شود. البته که معتقدم اگر بادید اصلاح نظام سامانه به آن نگاه شود، این تغییر عملکرد خوبی است؛ بیشتر شک رئیس بانک مرکزی بر ایراد آن بود که احتمال بازار سازی و ثبت اشتباه در سامانه قبل وجود داشته باشد شاید به همین خاطر سامانه جدید معرفی می‌شود.

ابتدا باید اعتمادسازی شود


وی در پایان به بورس نیوز گفت: در بازار ارز بیشتر مبحث اعتماد مطرح می‌شود، در ادوار قبل از جانب بانک مرکزی و دیگر بانک‌ها چند نوبت اعلام شد که حساب ارزی برای صادرکنندگان افتتاح شود بعد از سپرده شدن منابع یا ارز را پرداخت نکرده‌اند یا اینکه با نرخ پایین‌تر خریداری‌شده است. این ترس وجود دارد که واردات انجام شد و مابه‌التفاوت پرداخت نشود یا اینکه جهش ارزی صورت گیرد که واردکننده ناگزیر می‌شود مابقی مبلغ را پرداخت کند درصورتی‌که کالای خود را وارده کرده و فروخته است. تمام این موارد ناشی از اعتماد به سیستم است البته که به نظر می‌رسد در دوره جدید ریاست بانک مرکزی چنین اتفاقاتی رخ نمی‌دهد و ایشان بیشتر به دنبال آرام کردن جو، اصلاح و کم کردن سوداگری هستند.

پایان مطلب

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
.
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
.
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۲۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۹:۱۵
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.