بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۷ تير ۱۴۰۳ - ۱۴:۴۹
ورود یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون ارز به کشور توسط
مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: راه اندازی واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام انجام شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ واحد اوره را نیز داشته باشیم.
کد خبر : ۲۸۲۸۹۸
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، مجمع عمومی عادی شرکت پتروشیمی نوری با حضورسهامداران برگزار شد.

نقی صانعی، مدیرعامل پتروشیمی نوری در این مجمع اظهار کرد: سال ۱۴۰۲ سال پرفراز و نشیب برای پتروشیمی نوری بود. در سال ۱۴۰۲، میزان تولید و فروش علیرغم اینکه تعمیرات اساسی داشتیم و سیستم‌های گاز، بخار و فلر را تعویض کردیم و ۵۰ روز تعمیرات اساسی داشتیم، توانستیم به ۹۹ درصد ظرفیت اسمی تولید یعنی ۴۳۷۰ هزار تن دست یابیم.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ سود خالص معادل ۲۲ همت و سود ناخالص ۲۸.۸ همت داشتیم. ما سود دلاری نیز داشتیم. بیشترین سود دلاری ما در سود خالص بود که ۵۴۴ میلیون دلار و سود عملیاتی معادل ۵۱ میلیون دلار بود. همان طور که می‌دانید در زمان تحریم‌های ظالمانه از منظر ارزآوری شرکت‌های پتروشیمی بودند که به داد کشور رسیدند. پتروشیمی نوری فقط یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار ارز را وارد سامانه نیما کرده است. پتروشیمی نوری یکی از شرکت‌هایی است که با وجود کاهش صادرات، ارزآوری خوبی را داشته است. همچنین، سود سالانه ۲۴۵۳ تومان برای هر سهم را محقق کردیم که نسبت به سال‌های گذشته جهش ۸۰ درصدی داشته است. 

برنامه‌های ما در سال ۱۴۰۲

صانعی با اشارهبه برنامه‌های انجام شده در سال ۱۴۰۲ بیان کرد: در سال ۱۴۰۱، با موضوع گران بودن قیمت خوراک دست و پنجه نرم می‌کردیم. با دوندگی‌های زیادی که همکاران ما انجام دادند توانستند قیمت را منطقی کنند. برای اینکه ما ثابت کنیم که قیمت خوراک قیمت منطقی نیست، حدود ۸ کشتی میعانات گازی از مناطق دیگر با قیمت پایین‌تر وارد کردیم. همه جا این موضوع را مطرح کردیم. با ارائه مدارک محکم گفتیم که قیمت خوراک منطقی نیست و با پیگیری‌های انجام شده قیمت خوراک منطقی شده است. 

مدیرعامل پتروشیمی نوری گفت: راه اندازی واحد آمونیاک پتروشیمی هنگام انجام شد و امیدواریم در سال ۱۴۰۳ واحد اوره را نیز داشته باشیم. امیدواریم در سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ به بعد حدود ۷، ۸ همت براساس قیمت‌های فعلی بتوانیم از پتروشیمی هنگام سود بگیریم.

وی ادامه داد: شیرین سازی هنگن که تولید گازوئیل یورو ۶ را در دستور کار دارد، پیشرفت فیزیکی ۸۴ درصدی دارد. پروژه واحد زیروفلرینگ، خرید ۶۷ درصد پروژه الفین و پلی اتیلن پتروشیمی هرمز نیز را انجام دادیم. یکی از آرزو‌های ما این بود که یک واحد الفین و پلی اتیلن داشته باشیم. بهترین واحد صنایع پاینی دستی ما پتروشیمی هرمز است. خرید ۲۰ درصد پتروشیمی اروند را نیز انجام دادیم که یکی از پتروشیمی‌های سودده کشور است. همچنین، در هوش مصنوعی پیشتاز هستیم. دو پروژه راه اندازی کردیم. گواهینامه‌های مدیریت ریسک را دریافت کردیم. 

صانعی خاطرنشان کرد: انجام ۱۲ پروژه تحقیقاتی در راستای مدیریت تکنولوژی صورت گرفت. بهترین کاتالیست‌ها را در سطح جهان رصد می‌کنیم. ما مثل بعضی از شرکت‌ها از کاتالیست‌های قدیمی استفده نمی‌کنیم و به دنبال آخرین نسخه کاتالیست‌ها هستیم تا آن‌ها را به کار بگیریم. 

اقدامات مهم در سال ۱۴۰۳

مدیرعامل "نوری" گفت: راه اندازی واحد اوره پتروشیمی هنگام، راه اندازی واحد شیرین سازی هوین و گازوئیل یورو ۶، اتصال خط خوراک به پالایشگاه پارس جنوبی بود که انجام شد. خوراک سه فاز برای ما کافی است. باتوجه به اینکه کیفیت خوراک در سایت ۲ بهتر است، با پیگیری همکاران توانستیم به سایت ۲ متصل شویم و حدود ۲۰ درصد خوراک از این سایت دریافت کنیم. ما به تمام فاز‌های پارس جنوبی وصل هستیم و از تمام فاز‌های پارس جنوبی می‌توانیم خوراک بگیریم. همان طور که گفتیم در تحول دیجیتال و هوش مصنوعی اقدام. امیدواریم طبق نقشه راه بتوانیم با چابک سازی کردن بتوانیم از پروژه‌ها بهره بگیریم.

صانعی بیان کرد: ما در ارزیابی‌های معتبر شرکت می‌کنیم. صد شرکت برتر است که سازمان مدیریت صنعتی توانستیم در سال ۱۴۰۱ رتبه ۱۳ را دریافت کنیم. شرکت‌های اول معمولا هلدینگ‌ها هستند. وقتی که می‌خواهیم خود را در معرض ارزیابی‌های موسسات داخلی و خارجی قرار دهیم، همین صد شرکت برت یکی ازتجربه‌ها بود. جایزه سبز سازمان محیط زیست که بسیار ارزیابی سختی است را داریم. در خارج از ایران نیز در معتبرترین اسسمنت‌های خارجی رفتیم. مثلا آی سیس یکی از معتبرترین رویداد‌های ارزیابی جهانی است که شرکت‌های نفت گاز و پتروشیمی و سایر شرکت‌ها حضور می‌یابند. در سال گذشته ما توانستیم رتبه سوم و در کتیگوری نوآوری را کسب کردیم.

وی افزود: دومین رویداد بین المللی که المپیک نفت، گاز و پتروشیمی انجام می‌شود، در سال گذشته با حضور وزیر انرژی کانادا افتتاح شد. از بین ۴۰۰ مقاله‌ای که در آنجا ارائه شده بود به عنوان سخنران و جزو سه شرکت فینالیست بودیم. واقعا افتخاری برای ما محسوب می‌شود.
یکی دیگر از اسسمنت‌های بین المللی جشنواره‌ای است که سه کتیگوری بهترین‌های جهان را انتخاب می‌کنند. ما در مدیریت دانش ۶ ستاره بودیم که بالاترین آن ۷ ستاره است. در مسئولیت اجتماعی ۵ ستاره و معتبرترین اسسمنت‌هایی که روی استفاده از مدیریت دانش و تحول دیجیتال مدال زرین را کسب کردیم. تمام پروژه‌هایی که اجرا می‌کنیم به صورت مقاله علمی تبدیل می‌شوند. ما ۶ مقاله از پروژه‌های انجام شده و عملیاتی شده ثبت کردیم. 

مدیرعامل این پتروشیمی گفت: یکی از موارد مهم در زمان تحریم‌ها ساختار داخل را سازماندهی آن را تغییر دادیم. با همکاری هلدینگ خلیج فارس این کار را به صورت پایلوت انجام دادیم که موفقیت آمیز بود. در سال ۱۴۰۲ تعداد ۶۰۰ قطعه را توانستیم داخلی سازی کنیم. از هر نوع قطعه صد‌ها قطعه خریداری کردیم. به جرات می‌توان گفت پتروشیمی نوری از بابت کاتالیست، قطعات و طرح هیچ مشکلی بابت تحریم ندارد. تولید بالای پتروشیمی نوری در زمان تحریم‌های ظالمانه بر تولید ما اثر نداشت و با قدرت تولید را ادامه دادیم. از وقتی که پروژه آروماتیک ۴ را اجرا کردیم ۲۵ درصد خرید، خرید داخلی بود. با پیمانکاران داخلی قرارداد منعقد کردیم. پروژه دیگر در سال ۱۳۹۱ پروژه شیرین سازی برش سنگین بود که ۲۷ درصد آن ساخت پیمانکاران داخلی بود، اما در سال ۱۳۹۷، ۸۴ درصد آن توسط ساخت داخل و پیمانکاران داخلی در حال انجام است. 

وی ادامه داد: در راستای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و بومی سازی، خرید قطعات به میزان ۱۲۰۰ میلیارد تومان انجام شده است. ما روی پروژه‌های تحقیق و توسعه سرمایه گذاری می‌کنیم. در تمام هزینه‌هایی که در بخش پروژه‌های تحقیق و توسعه انجام می‌شود با مالیات تهاتر می‌کنیم. ارتباط ما با دانشگاه خوب است و در این چند سال بسیار پیشرفت کرده و نتایج خوبی را کسب کردیم. بیش از ۳۰ شرکت دانش بنیان قرارداد منعقد کردیم. همه قرارداد‌ها واقعی هستند و با این شرکت‌ها در حال فعالیت هستیم.

صانعی درخصوص مسئولیت های اجتماعی پتروشیمی نوری گفت: در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی بسیار نظام‌مند عمل می‌کنیم. ما بودجه را تامین می‌کنیم، کمیته شورای راهبری نیازمندان شناسایی می‌شوند. براساس پیشرفت پروژه سهم ۵۰ درصدی خود را پرداخت می‌کنیم. اگر پولی را برای ساخت دبیرستان پرداخت کردیم آموزش و پرورش نمی‌تواند آن را برای دبیرستان دیگری هزینه کند. در شهرستان جم ۱۲، کنگان ۱۴، شهرستان دیر ۶ پروژه تعریف کردیم و ۸۵ درصد از بودجه مسئولیت اجتماعی پتروشیمی نوری صرف این چند شهرستان خواهد شد.

در پایان مجمع، ۲۰۰۰ تومان سود به ازای هر سهم "نوری" بین سهامداران تقسیم شد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.