بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۲۶
جهش ۳ درصدی قیمت نفت؛

خاورمیانه در آتش، نفت در اوج

خاورمیانه در آتش، نفت در اوج
قیمت نفت برنت، به عنوان شاخص جهانی، با جهشی ۲.۲ درصدی به ۷۵.۱۹ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا نیز با ۲.۴ درصد افزایش به ۷۱.۵۳ دلار در هر بشکه معامله شد.
کد خبر : ۲۸۵۸۵۸
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از اینوستینگ؛ در پی حمله بی‌سابقه نظامی ایران به اسرائیل و افزایش نگرانی‌ها از تشدید درگیری‌ها در منطقه خاورمیانه، قیمت نفت در روز چهارشنبه بیش از ۳ درصد افزایش یافت. این تحولات نگرانی‌هایی را در خصوص اختلال احتمالی در عرضه نفت خام منطقه ایجاد کرده است. قیمت نفت برنت، به عنوان شاخص جهانی، با جهشی ۲.۲ درصدی به ۷۵.۱۹ دلار در هر بشکه رسید و نفت خام وست تگزاس اینترمدیت (WTI) آمریکا نیز با ۲.۴ درصد افزایش به ۷۱.۵۳ دلار در هر بشکه معامله شد.

این افزایش پس از آن رخ داد که قیمت هر دو شاخص نفتی در روز سه‌شنبه بیش از ۵ درصد رشد کرده و در نهایت با افزایشی حدود ۲.۵ درصد بسته شدند. این جهش قیمتی به دنبال اعلام ایران مبنی بر پایان حملات موشکی به اسرائیل، مشروط بر عدم واکنش بیشتر از سوی این کشور، صورت گرفت. در مقابل، اسرائیل و ایالات متحده تهدید کردند که در صورت تکرار حملات، به تأسیسات نفتی ایران ضربه خواهند زد. از سوی دیگر، تهران نیز هشدار داد هرگونه اقدام تلافی‌جویانه اسرائیل منجر به «ویرانی گسترده» خواهد شد.

کارشناسان بازار نفت معتقدند که هرگونه اقدام تلافی‌جویانه ایران، می‌تواند شامل حمله به تأسیسات نفتی عربستان سعودی یا بستن تنگه هرمز باشد؛ تنگه‌ای که روزانه حدود ۲۰ درصد از نفت جهان از آن عبور می‌کند. در صورت وقوع چنین سناریویی، قیمت نفت به‌طور غیرقابل بازگشتی افزایش خواهد یافت. در تحولی دیگر، ارتش اسرائیل در روز چهارشنبه نیرو‌های پیاده‌نظام و واحد‌های زرهی خود را برای عملیات زمینی علیه گروه حزب‌الله در جنوب لبنان، که مورد حمایت ایران است، به منطقه اعزام کرد.

بیشتر بخوایند: نفت در میان طوفان‌های جهانی

این اقدام اسرائیل نشانگر افزایش تنش‌ها و گسترش درگیری‌ها به کشور‌های همسایه است. همزمان، شورای امنیت سازمان ملل متحد برای بررسی وضعیت خاورمیانه تشکیل جلسه داد و اتحادیه اروپا نیز خواستار آتش‌بس فوری شد. ایران در ماه اوت با افزایش تولید نفت خود به ۳.۷ میلیون بشکه در روز، بالاترین سطح تولید طی شش سال گذشته را ثبت کرد. تحلیل‌گران اقتصادی هشدار دادند که هرگونه تشدید تنش‌ها از سوی ایران می‌تواند ایالات متحده را به درگیری مستقیم بکشاند و در نتیجه، عرضه جهانی نفت را مختل کند. با توجه به اینکه ایران حدود ۴ درصد از تولید نفت جهان را به خود اختصاص داده است، هرگونه اختلال در تولید این کشور می‌تواند تأثیرات عمده‌ای بر قیمت‌ها داشته باشد.

در این میان، سوال اصلی این است که آیا عربستان سعودی در صورت کاهش عرضه نفت ایران، تولید خود را افزایش خواهد داد یا خیر. نشست وزیران اوپک پلاس که روز چهارشنبه برگزار شد، تغییری در سیاست‌های تولید این گروه ایجاد نکرد و این ائتلاف قصد دارد از ماه دسامبر به بعد، تولید خود را ماهانه ۱۸۰ هزار بشکه افزایش دهد. تحلیل‌گران ANZ معتقدند که هرگونه احتمال افزایش تولید می‌تواند نگرانی‌ها در خصوص اختلالات احتمالی در عرضه نفت منطقه را تا حدی کاهش دهد.

با این حال، به گزارش وال‌استریت ژورنال، وزیر نفت عربستان هشدار داد که در صورت عدم پایبندی اعضای اوپک پلاس به سقف تولید تعیین‌شده، قیمت نفت می‌تواند تا سطح ۵۰ دلار در هر بشکه کاهش یابد.

 

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پیش بینی اوپک از افزایش تقاضای جهانی نفت
در گزارش جدید اوپک آمده است؛

پیش بینی اوپک از افزایش تقاضای جهانی نفت

نفت نفس گرفت
در بازارهای جهانی؛

نفت نفس گرفت

نفت در میان طوفان‌های جهانی
از چین تا خاورمیانه؛

نفت در میان طوفان‌های جهانی

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.