بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۲۶
بریکس، موتور رشد اقتصاد جهانی خواهد بود؛ نه غرب!
پوتین امیدوار است که گروه بریکس - که اکنون شامل مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی، علاوه بر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است - به‌عنوان یک نیروی متعادل‌کننده قوی در برابر غرب در سیاست و تجارت جهانی شکل بگیرد.
کد خبر : ۲۸۶۴۶۵
نویسنده :
علی وکیلی مقدم

به گزارش بورس‌نیوز به نقل از cnbc؛ ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه، روز جمعه اعلام کرد که گروه بریکس (BRICS) به دلیل اندازه بزرگ و رشد نسبتاً سریع‌تر خود در مقایسه با کشور‌های توسعه‌یافته غربی، در سال‌های آینده بخش اعظم رشد اقتصادی جهانی را تولید خواهد کرد.

پوتین امیدوار است که گروه بریکس - که اکنون شامل مصر، اتیوپی، ایران و امارات متحده عربی، علاوه بر برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی است - به‌عنوان یک نیروی متعادل‌کننده قوی در برابر غرب در سیاست و تجارت جهانی شکل بگیرد.

رهبر کرملین قرار است از ۲۲ تا ۲۴ اکتبر یک نشست بریکس را در شهر کازان روسیه میزبانی کند.

پوتین در سخنرانی خود در فروم تجاری بریکس در مسکو به مقامات و بازرگانان گفت: کشور‌های عضو انجمن ما اساساً محرک‌های رشد اقتصادی جهانی هستند. در آینده قابل پیش‌بینی، بریکس منبع اصلی افزایش تولید ناخالص داخلی جهانی خواهد بود.

او همچنین اضافه کرد: رشد اقتصادی اعضای بریکس به‌طور فزاینده‌ای کمتر تحت تأثیر نفوذ یا دخالت خارجی قرار خواهد گرفت. این به‌طور اساسی به معنای حاکمیت اقتصادی است.

نشست هفته آینده از سوی مسکو به‌عنوان دلیلی بر شکست تلاش‌های غرب برای منزوی کردن روسیه به‌دلیل اقداماتش در اوکراین معرفی می‌شود.

روسیه خواستار همکاری کشور‌های دیگر برای بازنگری در سیستم مالی جهانی و پایان دادن به تسلط دلار آمریکا است.

چین، هند و امارات متحده عربی روز جمعه تأیید کردند که رهبرانشان در نشست کازان حضور خواهند داشت.

در‌ها باز است

پوتین اظهار داشت که ۳۰ کشور در سراسر جهان علاقه خود را به همکاری با گروه بریکس ابراز کرده‌اند و نشست هفته آینده گزینه‌های احتمالی برای گسترش بیشتر این گروه را بررسی خواهد کرد.

پوتین به خبرنگاران از کشور‌های عضو بریکس گفت: «در‌ها باز است، ما مانع هیچ‌کس نمی‌شویم.»

پوتین به برخی از ابتکاراتی که روسیه پیش از نشست معرفی کرده بود اشاره کرد، از جمله یک سیستم مشترک پرداخت‌های بین‌مرزی و یک شرکت بیمه مجدد.

پوتین گفت که اعضای گروه در حال کار بر روی یک سیستم پیام‌رسانی مالی مشابه SWIFT هستند که در برابر تحریم‌های غرب مصون باشد و از ارز‌های دیجیتال ملی برای تأمین مالی پروژه‌های سرمایه‌گذاری با پتانسیل رشد بالا در داخل و خارج از بریکس استفاده کنند.

او تأکید کرد که ابتکارات مالی روسیه برای این نشست به معنای استفاده گسترده از ارز‌های ملی است، در حالی که صحبت درباره ایجاد یک ارز واحد برای گروه بریکس را «زودهنگام» دانست.

او از بانک توسعه جدید، تنها مؤسسه چندجانبه توسعه بریکس، خواست که در فناوری و زیرساخت‌ها در سراسر کشور‌های جنوب جهانی سرمایه‌گذاری کند.

پوتین گفت: این بانک به‌عنوان یک نهاد توسعه، در حال حاضر به‌عنوان جایگزینی برای بسیاری از مکانیسم‌های مالی غربی عمل می‌کند و ما به‌طور طبیعی به توسعه آن ادامه خواهیم داد.» او همچنین خواستار سرمایه‌گذاری بیشتر در تجارت الکترونیک و هوش مصنوعی شد.

پوتین همچنین تلاش کرد پروژه‌های حمل‌ونقل جدید روسیه مانند مسیر دریای قطب شمال و کریدور شمال به جنوب را ترویج کند که روسیه را از طریق دریای خزر و ایران به خلیج فارس و اقیانوس هند متصل می‌کند.

او گفت: این مسیر کلیدی برای افزایش حمل‌ونقل کالا بین قاره‌های اوراسیا و آفریقا است.

پایان مطلب 

اشتراک گذاری :
ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.