بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۳۱ تير ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۷
نگاهی به کارنامه موفق بانک اقتصادنوین در سال ۱۴۰۲
به گواه اعداد و ارقام، بانک اقتصاد نوین در سال ۱۴۰۲ یکی از بهترین صورت‌های مالی گروه بانکی را روانه کدال کرد و با ۱۳۲ درصد رشد نسبت به سال ۱۴۰۱، موفق به تحقق بیش از ۸۷ هزار میلیارد ریال سود خالص شد.
کد خبر : ۲۸۳۳۴۴
نویسنده :
مینا علیزاده

به گزارش بورس نیوز، در مجمع عمومی عادی سالیانه بانک اقتصادنوین که با حضور بیش از ۶۵ درصد سهامداران برگزار شد، صورت‌های مالی منتهی به ۲۹ اسفندماه ۱۴۰۲ این بانک با رای سهامداران به تصویب رسید.

در این مجمع، گزارش عملکرد هیئت‌مدیره و دستاورد‌ها و موفقیت‌های بانک اقتصادنوین توسط مدیرعامل ارائه شد که تمجید و تحسین سهامداران را در پی داشت. در این گزارش برخی از شاخص‌های کلیدی عملکرد این بانک بررسی شده است. 

رشد منابع بیش از متوسط شبکه بانکی

در نتیجه اعتماد مشتریان و سپرده‌گذاران بانک اقتصادنوین منابع این بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۴۸۶ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به پایان سال ۱۴۰۱ با ۶۲۲ هزار میلیارد ریال افزایش، معادل ۳۳ درصد رشد همراه شد. 

همچنین مجموع سپرده‌ها در پایان سال ۱۴۰۲ به ۲۲۹۸ هزار میلیارد ریال رسید که نسبت به سال قبل از آن ۵۲۸ هزارمیلیارد ریال و به عبارتی ۳۰ درصد افزایش نشان می‌دهد. این رشد که در شرایط اقتصادی فعلی کشور و با توجه به سیاست‌های انقباضی در سطح اقتصاد کلان محقق شده، از رشد متوسط نظام بانکی بیشتر بوده است. 

سپرده‌های مدت‌دار و سپرده‌های قرض‌الحسنه نیز به ترتیب با ۱۸ و ۹۷ درصد رشد همراه شده‌اند. 

تداوم حمایت از تولید ملی و اشتغال

بانک اقتصادنوین در سال ۱۴۰۲ نیز تمام‌قد در خدمت تولید ملی و اشتغال بود. خالص تسهیلات پرداختی این بانک قبل از کسر ذخایر در سال مالی گذشته با ۳۹ درصد رشد معادل ۶۰۷ هزارمیلیارد ریال افزایش همراه شد و از ۱۵۷۵ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۲۱۸۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۲ رسید. عمده تسهیلات این بانک به تامین مالی بزرگ‌ترین شرکت‌های تولیدی و صنعتی کشور به‌ویژه در بخش‌های دارویی و بهداشتی، صنایع غذایی، نفت، گاز و پتروشیمی، خودرو و فلزات اساسی اختصاص یافت. 

کاهش نسبت مطالبات غیرجاری

نسبت مطالبات غیرجاری (NPL) بانک در پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۶ درصد کاهش یافت که عدد استانداردی محسوب می‌شود. پیش‌بینی می‌شود این نسبت در سال ۱۴۰۳ با ادامه روند وصول پرونده‌های مطالباتی در سنوات دورتر به کمتر از ۵ درصد کاهش یابد. همچنین نسبت پوشش ذخایر تسهیلات غیر جاری از ۴۳.۳ درصد در سال ۱۴۰۱ به ۵۱ درصد در سال ۱۴۰۲ رسید و نسبت پوشش کل ذخایر گرفته‌شده برای مطالبات در این دوره از ۶۵.۷ درصد به ۷۳.۶ درصد افزایش داشت. افزایش این نسبت‌ها شفافیت و استحکام ساختار مالی بانک را نشان می‌دهد. 

رشد ۹۷ درصدی کارمزد ضمانت‌نامه

بانک اقتصادنوین یک بانک خوش‌نام در حوزه صدور ضمانت‌نامه محسوب می‌شود و به‌تن‌هایی حدود ۲۵ درصد از سهم بازار ضمانت‌نامه را در میان بانک‌های خصوصی در اختیار دارد. مانده تعهدات ضمانت‌نامه‌های صادره با ثبت ۳۳۶ هزار میلیارد ریال افزایش از ۷۷۶ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۱۱۱۲ هزار میلیارد ریال در سال مالی ۱۴۰۲ رسید که نشان از رشد ۴۳ درصدی این شاخص در دوره یک‌ساله مورد اشاره دارد. همچنین کارمزد ضمانت‌نامه در سال گذشته با ۹۷ درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن به ۱۵ هزار میلیارد ریال بالغ شد. 

 افزایش ۸۱ درصدی درآمد‌های غیرمشاع

جمع درآمد‌های بانک در سال ۱۴۰۱ حدود ۲۹۱ هزار میلیارد ریال بوده که با ۵۹ درصد رشد به ۴۶۴ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۲ رسید. درآمد‌های مشاع نیز از رقم ۲۴۲ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۳۷۴ هزار میلیارد ریال در سال مالی گذشته افزایش داشت که حکایت از رشد ۵۵ درصدی دارد. درآمد‌های غیرمشاع نیز در سال مالی مورد اشاره با ۸۱ درصد رشد از ۴۹ هزار میلیارد ریال به ۸۹ هزار میلیارد ریال رسید. پیش‌بینی می‌شود درآمد‌های غیرمشاع تا پایان سال جاری ۱۰۰ درصد افزایش یابد. 

رشد سه برابری خالص درآمد واسطه‌گری پولی

خالص درآمد واسطه‌گری پولی از ۳۷ هزار میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۱۰۵ هزار میلیارد ریال در سال مالی ۱۴۰۲ رسیده است که رشد ۱۸۵ درصدی را نشان می‌دهد. این شاخص و رشد آن بیانگر کیفیت سود این بانک است که از محل عملیات بانکی محقق شده است. 

 ۱۳۲ درصد رشد در سود خالص

در سال ۱۴۰۲ سود خالص بانک با ۱۳۲ درصد رشد به ۸۷.۸ هزار میلیارد ریال بالغ شد. این سود با لحاظ کردن افزایش ۱۰۰ درصدی سرمایه از محل سود انباشته محقق شده که اگر این افزایش سرمایه نبود، رشد سود بانک در سال گذشته ۲۳۲ درصد می‌شد. 

۹۶ درصد رشد حقوق مالکانه

حقوق مالکانه از ۸۸ هزار میلیارد ریال در پایان سال ۱۴۰۱ به ۱۷۲ هزارمیلیارد ریال افزایش داشته که نشان از رشد ۹۶ درصدی این شاخص در بازه یک‌ساله دارد. 

بهبود نسبت کفایت سرمایه

تحقق بیش از ۵۵.۷ هزار میلیارد ریال سود انباشته در پایان سال ۱۴۰۲، با وجود افزایش سرمایه بانک در اواخر سال یادشده، نشانه‌ای روشن از استحکام ریشه‌های عملیاتی و پایداری روند سودآوری بانک است که موجب شد، هیئت‌مدیره با در نظر گرفتن سایر اندوخته‌ها، پیشنهاد دوباره‌ای برای افزایش سرمایه به بازرس قانونی ارائه کند. رویدادی که در صورت تحقق، ضمن بهبود نسبت‌های نظارتی، بستر لازم برای توسعه فعالیت‌های بانک را بیش‌ازپیش مهیا خواهد کرد. در نتیجه این عملکرد درخشان، نسبت کفایت سرمایه، به‌عنوان کلیدی‌ترین نسبت بنیادی در صنعت بانکداری، از رقم منفی ۴.۴۱ در شهریورماه ۹۸ به رقم مثبت ۶.۲۳ در پایان سال ۱۴۰۲ رسید و با ادامه‌روند فعلی، نسبت کفایت سرمایه بانک در پایان سال ۱۴۰۳، به‌راحتی از رقم ۸ درصد که مد نظر نهاد ناظر است، عبور خواهد کرد. این کامیابی بزرگ، بدون نیاز و اتکا به آورده نقدی سهامداران و تنها از محل سودآوری عملیات بانک محقق شده است.

 دو برابر شدن سرمایه نظارتی 

سرمایه نظارتی که مبنای پرداخت تسهیلات در بانک‌هاست، در پایان سال ۱۴۰۱ حدود ۸۹ هزارمیلیارد ریال بود که با ۱۰۳ درصد رشد در پایان سال ۱۴۰۲ به ۱۸۲ هزار میلیارد ریال رسید. افزایش این شاخص بانک را قادر می‌سازد تا تامین مالی مشتریان کلان و صنایع پیشران و اشتغال‌زا را با توان و قدرت بیشتری انجام دهد.

۱۳۲ درصد رشد سود پایه هر سهم

سود پایه هر سهم ۱۳۲ درصد و قیمت هر سهم بانک بعد از افزایش سرمایه ۱۰۰ درصدی ۴۸ درصد رشد داشته است. رشد ۴۸ درصدی نشان‌دهنده وضعیت خوب بانک نسبت به سایر بانک‌هاست که در مقایسه با رشد ۱۷ درصدی بورس قابل تامل است. بانک از نظر نقد شوندگی سهام نیز در جایگاه خوبی قرار دارد. 

دستاورد‌های کیفی

توزیع سود قطعی به سپرده‌گذاران در چهارچوب بانکداری اسلامی برای چهارمین سال پیاپی، انجام سرمایه‌گذاری‌های زیرساختی در حوزه‌های فناوری اطلاعات و به‌ویژه امنیت اطلاعات مشتریان در جهت تحقق چشم‌انداز بانک امن و نیز بازسازی و تجهیز شعب و سرمایه‌گذاری در حوزه‌های فرایندی از دیگر دستاورد‌های کیفی محقق‌شده در سال ۱۴۰۲ است.

نگاهی به کارنامه موفق بانک اقتصادنوین در سال ۱۴۰۲

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
درآمد محقق‌شده ۴ هزار و ۲۳۶ میلیارد تومانی "ونوین" در خردادماه؛

"ونوین" به تراز مثبت ۳۹ درصدی رسید

دعوت از سهامداران
در سیزدهمین روز ماه جاری؛

دعوت از سهامداران "ونوین"

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.