بورس‌نیوز(بورس‌خبر)، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۷:۳۴
امروز زمان عمل فرا رسیده و گفتار درمانی دیگر پاسخگو نخواهد بود؛

جناب آقایان طیب نیا و همتی این گوی و این میدان؛ از بانک مرکزی شروع کنید

جناب آقایان طیب نیا و همتی این گوی و این میدان؛ از بانک مرکزی شروع کنید
طی سه سال گذشته مدیریت سازمان بورس هیچ‌گونه اقدام مثبتی جهت تامین از منافع سرمایه گذار و حتی چانه زنی برای آن را انجام نداده است و یا این اقدام به قدری ضعیف به بازار مخابره شده که بسیاری از فعالان بازار، مدیریت را فردی کاملا خنثی درمقابل حوادث می‌دانستند. اینکه مدیریت جدید به رایزنی جهت ایجاد ثبات بازار سرمایه در آینده اشاره کند، یک برنامه بلندمدت است و باید برنامه‌های کوتاه مدت نیز مشخص شوند. سرمایه گذاران و فعالان حاضر در بازار سرمایه، دین خود را به این بازار ادا کرده‌اند و در حال حاضر طرف مقابل باید دین خود را به سرمایه گذاران باقی مانده در بازار که طی سه سال اخیر شرایط سختی را تحمل کرده‌اند، ادا کند.
کد خبر : ۲۸۵۹۳۵
نویسنده :
زهرا منصور

شهرام عجمی، کارشناس بازار سرمایه، در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد: موارد مطرح شده توسط ریاست محترم سازمان بورس باتوجه به مشخص شدن ترکیب شورای عالی بورس وهمچنین تیم اقتصادی باید در شورا مطرح و پیگیری و نتایج آن به بازار اعلام شود. امروز اکثر سرمایه گذاران با مشکلات بازار سرمایه آشنا بوده و به دنبال این نیستد که این موضوعات صرفا مطرح گردد. سرمایه گذاران بیشتر به دنبال حل شدن مسائل و دیدن نتایج عینی آن بر تابلو هستند. تجربه نشان داده مصاحبه بدون پیگیری هیچ کمکی به بازار سرمایه نمی‌کند، کما اینکه بازار ما هنوز تحت تاثیر موضوعاتی است که از مدیر قبلی لاینحل باقی مانده است.

وی افزود: امروز وضع بازار ما بحرانی است؛ شورا باید تشکیل جلسه دهد و لازم است رئیس بانک مرکزی پای کار آید؛ باید به ایشان گفت: بیش از یک سال است به بازار سرمایه وعده می‌دهید، بسته‌های حمایتی شما کجاست؟ ریاست محترم سازمان باید به عنوان سخنگوی سازمان، سهامداران بازار سرمایه را ازمسائل وتصمیمات آگاه کند.

 

در چندسال گذشته مدیران مجموعه‌های مختلف بیشتر به مسائل شخصی نگاه کرده‌اند

 

عجمی بیان کرد: ارکان بازار سرمایه با اینکه در چند سال گذشته منابع بسیاری جذب کرده و بسیار بزرگتر شده‌اند اما  در بخش خرید سهام فعال نیستند و متاسفانه گویی که بیشتر جهت تامین مالی دولت شکل گرفته‌اند. طی حدود دو سال گذشته کمترین میزان حمایت این شرکت‌ها را از بازار داشته ایم و باید در تایید صلاحیت این مدیران که مجوز خود را ازسازمان می‌گیرند تجدید نظر کرد. متاسفانه در چندسال گذشته مدیران مجموعه‌های مختلف بیشتر به مسائل شخصی نگاه کرده‌اند. امروز شاهدیم که کل صف فروش بازار ۵همت است، اما باا ین همه مجوزی که درسال‌های گذشته صادر شده، مدیران آن‌ها نیز مانند سهامداران خرد عمل می‌کنند و هیچ کس به فکر بازار سرمایه ومهمترین فاکتور آن یعنی نقدشوندگی نیست. امروز وظیفه آنهاست که دین خود را به بازار ادا کنند و سازمان بورس بدون اتلاف وقت با برگزاری جلسات حمایتی باید این‌ها را از این انفعال در بیاورد.

 

تضاد سیاست‌های بانک مرکزی با بازار سرمایه

 

وی افزود: طی یک سال گذشته بانک مرکزی و سیاست‌های آن در تضاد کامل با بازار سرمایه بوده است و در جلسات اندکی که در شورا نیز ریاست آن حضور داشته، وعده‌هایی داده است که هیچ‌گونه ضمانت اجرایی پشت آن نبوده است. آقای فرزین شما دوبار به سرمایه گذاران اعلام کردید بسته‌های حمایتی از بورس دارید، شفاف عنوان کنید بسته‌های شما چرا تیشه به ریشه بازار سرمایه زده است؟ نرخ تامین مالی با توجه به سیاست‌های شما به بالاترین حد خود رسیده است، بانک‌های ناتراز شما امروز با سود‌های بالا در پی جذب منابع وسپرده هستند، چرا امروز اکثر شرکت‌های ما در گرفتن تسهیلات دچار مشکل و سردرگمی هستند؟!

عجمی اشاره کرد: رئیس بانک مرکزی باید به با تیم اقتصادی دولت هماهنگ باشد و در یک راستا عمل کند؛ نمی‌توان به صورت جزیره‌ای عمل کرد و بعد به دنبال رونق بازار سرمایه و حمایت از سرمایه گذار بود. سیاست‌هایی که طی این مدت خروجی آن رانت برای یک عده و به تاراج رفتن منابع ارزی صادر کننده‌ها بوده است... ما با شرایطی مواجه شده ایم که توسط سیاست اتخاذی مسئولان، هرکسی گذرش به بازار سرمایه خورده، با زیان مواجه شده است؛ با کدام سیاست می‌خواهیم اعتماد را به بازار برگردانیم؟

جناب آقایان طیب نیا و همتی این گوی و این میدان؛ از بانک مرکزی شروع کنید

عجمی گفت: در سه سال گذشته تمامی بازار‌های سفته بازی رشد‌های عجیبی داشته اند، اما سرمایه گذاران بازار سرمایه در این سه سال مرتب تنبیه شده و به جرم حمایت از صنایع و سرمایه گذاری در شرکت‌های مولد به این مجازات رسیده‌اند.

 

با توجه به ابزار‌های موجود، سرمایه گذاران در کشور همواره در حال تنبیه شدن هستند

 


وی افزود: همچنین با توجه به ابزار‌های موجود، سرمایه گذاران در کشور همواره در حال تنبیه شدن هستند. طی سه سال گذشته مدیریت سازمان بورس هیچ‌گونه اقدام مثبتی جهت تامین از منافع سرمایه گذار و حتی چانه زنی برای آن را انجام نداده است و یا این اقدام به قدری ضعیف به بازار مخابره شده که بسیاری از فعالان بازار، مدیریت را فردی کاملا خنثی درمقابل حوادث می‌دانستند. در دولت پیشین شاهد اقدامات منفعت جویانه در بودجه بودیم و همچنین به راحتی به سود شرکت‌ها دست درازی می‌شد و شرکت‌ها دچار چالش شدند. اینکه مدیریت جدید به رایزنی جهت ایجاد ثبات بازار سرمایه در آینده اشاره کند، یک برنامه بلندمدت است و باید برنامه‌های کوتاه مدت نیز مشخص شوند.


کارشناس بازار سرمایه مطرح کرد: سرمایه گذاران و فعالان حاضر در بازار سرمایه، دین خود را به این بازار ادا کرده‌اند و در حال حاضر طرف مقابل باید دین خود را به سرمایه گذاران باقی مانده در بازار که طی سه سال اخیر شرایط سختی را تحمل کرده‌اند، ادا کند. در شرایط فعلی نمی‌توان هیچ توصیه‌ای را برای سرمایه گذاران در نظر گرفت، چراکه ظاهرا هیچ برنامه حمایتی از بازار و سرمایه گذار در دست اقدام نیست و متاسفانه طی یک هفته گذشته با عدم نقدشوندگی نیز مواجه شده‌ایم که این موضوع سیگنال مثبتی را به بازار مخابره نمی‌کند؛ درصورتی که این روند ادامه یابد طی روز‌های آینده صفوف فروش طولانی‌تر خواهند شد. همانطور که شاهدیم حجم معاملات امروز به کمترین میزان خود در سال‌های گذشته رسیده است.


عجمی بیان کرد: از مدیران سازمان و شخص آقای صیدی انتظار می‌رود به هیچ عنوان محدودیت دامنه نوسان را به یک روند تبدیل نکنند. لازم است با بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و حتی خود آقای رئیس جمهور که مشاوران اقتصادی خوبی همچون دکتر طیب نیا در کنارشان حضور دارد، رایزنی شود تا برنامه حمایتی برای بازار سرمایه در دستور کار قرار بگیرد. در یک ماه آینده انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را پیش رو داریم؛ ممکن است توسط این انتخابات، وضعیت خاورمیانه دشوارتر شود و لازم است یک برنامه اجرایی جهت حمایت از سرمایه گذار وجود داشته باشد.

وی یادآور شد: رئیس جمهور و وزیر اقتصاد به وضوح در مصاحبه‌های خود اشاره کرده‌اند که به دنبال جذب سرمایه گذار خارجی به ایران هستند؛ آیا با این تفاسیر شاهد ورود سرمایه گذار خارجی خواهیم بود؟ حتی سرمایه گذاران داخلی نیز توسط سیاست‌های موجود در حال عقب نشینی هستند. به نظر می‌رسد زمان اقدامات عملیاتی فرا رسیده است. بازار سرمایه توسط توییت‌ها و وعده‌ها و بدون اقدام عملی واکنش مثبتی را بروز نخواهد داد. ممکن است برخی فشار‌ها نیز وارد شود، اما چاره‌ای نداریم.


کارشناس بازار سرمایه گفت: اگر میخواهیم بازار سرمایه به حیات خود ادامه دهد _همانطور که دکتر همتی نیز اشاره کردند_ مسئولان باید پای کار بایستند، اما اگر بازار سرمایه و بازار ثانویه برای مسئولان فاقد اهمیت است، این موضوع را به طور شفاف اعلام کنند تا سرمایه گذار تکلیف خود را مشخصا بداند و بتواند در بازار‌های موجود سرمایه گذاری کند، چراکه به نظر می‌رسد علاقه به تولید در کشور وجود ندارد و افرادی که در بخش‌های مولد سرمایه گذاری می‌کنند به طرق مختلف پشیمان می‌شوند.

 

یک توصیه به جناب صیدی: در بازار سرمایه برای ریاست سازمان فرش قرمز پهن نکرده‌اند


وی اظهار کرد: بسیاری از کسانی که امروز از آقای صیدی حمایت می‌کنند، قطعا فردا و فردا‌ها بسیار تند و تیز از ایشان انتقاد خواهند کرد و این تبریک‌ها و حمایت‌ها سریعا رخت خواهند بست. از آقای صیدی انتظار می‌رود سریع‌تر جلسه شورای عالی بورس را تشکیل دهد و همچنین تصمیماتی اتخاذ شوند که در تابلوی معاملات بورس به وضوح نمایانگر حمایت دولت و سیاست گذار از بازار سرمایه باشند. تمام نهاد‌های مالی باید جهت حمایت از بازار به خط شوند، صندوق‌های درآمد ثابت نیز از محل بازار سرمایه ارتزاق می‌شوند و باید جهت حمایت از بازار سرمایه برخیزند که این حمایت در سابقه بازار نیز وجود دارد. اگر اعتقاد داریم قیمت سهام به کف خود رسیده می‌توانیم بخشی از میزان سرمایه جذب شده در این صندوق‌ها را جهت حمایت از بازار صرف کنیم.
امروز زمان عمل فرارسیده و گفتار درمانی دیگر پاسخگو نخواهد بود!

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
چه عواملی پس از حذف تنش‌های سیاسی مسیر بورس را تعیین می‌کنند؟
بررسی سه عامل اصلی رکود عمیق در بازار سرمایه؛

چه عواملی پس از حذف تنش‌های سیاسی مسیر بورس را تعیین می‌کنند؟

سیاست انقباضی بانک مرکزی، آتشی زیر خاکستر جنگ
میزان توانایی بازار سرمایه برای صعود پس از حذف ریسک سیستماتیک؟

سیاست انقباضی بانک مرکزی، آتشی زیر خاکستر جنگ

ارسال نظر
خبرنامه
برای دریافت خبرنامه بورس نیوز ایمیل خود را وارد نمایید:
نظرسنجی
به نظر شما دولت چهاردهم باید کدام یک از موارد زیر را در اولویت کاری خود قرار دهد.